• ISBN: Michiel Janzen
  • Bladzijden: 283
  • Richtprijs: € 20,99
  • Datum: 11/02/2024
  • PASSCHENDAELE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • PASSCHENDAELE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De titel van dit boek kan oubollig lijken. Maar schijn bedriegt. De historische context erachter maakt haar des te belangrijker. De Britten gebruikten tijdens WO I stafkaarten die gemaakt zijn vóór 1914 en zorgden voor een algemene inburgering van de naam Passchendaele. De schrijver heeft met respect voor het tijdsbeeld die oude naam behouden in plaats van Passendale.

Operatie Rode Modder is gebaseerd op historische feiten en is een tot gedramatiseerde oorlogsroman herwerkt.

Het is de herfst van 1917. Het derde oorlogsjaar van WO I. Stan O’Connor is piloot bij de Royal Naval Air Service. Door een onverwachte gebeurtenis krijgt hij een speciale opdracht toegewezen. De militair moet een belangrijke boodschap overbrengen naar een hoge Britse legerfunctionaris.  Die heeft zijn hoofdkwartier in Kassel in het Noorden van Frankrijk. Vooraan in het boek is een situatieplannetje opgenomen van de westelijke frontlinie op 1/10/1917. Het geeft een helder beeld van de ligging van de Belgische steden Nieuwpoort, Diksmuide, Passendale, Poperinge, de Franse stad Kassel en het Britse Walmer.

De vlucht met de Sopwith Camel lijkt voorspoedig te verlopen. Tot Stan O’Connor wordt onderschept door een Duits eskadron. Vanaf dan neemt de auteur de lezer mee in een rollercoaster van acrobatische manoeuvres en vliegbewegingen, wolk in, wolk uit, over de IJzer, naar het oorlogsgebied. Tot boven de loopgraven van Passendale, waar de Sopwith Camel van Stan O’Connor wordt neergehaald. Het vliegtuig crasht in niemandsland…

Achteraan deze uitgave geeft de auteur een verantwoording over zijn werk dat veel historici zal boeien. Voor de lezer kan deze uitgave een aanzet zijn om enkele oorlogsmusea en/of oorlogskerkhoven in de Westhoek te bezoeken.

Ondertitel: Operatie Rode Modder".

Tags: Eerste Wereldoorlog, Lannoo uitgeverij, Roman, Westhoek