• Bladzijden: 366
  • Richtprijs: € 39,90
  • Datum: 26/10/2023
  • Uitgeverij: Noordboek
  • OPTISCHE VERSCHIJNSELEN IN NEDERLAND Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OPTISCHE VERSCHIJNSELEN IN NEDERLAND Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit boek is een naslagwerk voor het determineren, herkennen en fotograferen van natuurlijke verschijnselen. Het is bedoeld voor elkeen die gefascineerd is door de effecten van licht en kleur in de natuur.  De auteur wijst de lezer op de fenomenen die we rondom ons kunnen waarnemen op voorwaarde dat we er aandacht aan geven.  De bespreking van de verschijnselen bestaat telkens uit drie delen. De waarnemer, het natuurverschijnsel zelf en de manier waarop het wordt waargenomen: bij toeval of voorzien én of er hulpmiddelen zijn gebruikt.

Optische verschijnselen hebben meestal te maken met weersomstandigheden. De verschillende hemelverschijnselen zijn door de schrijver gegroepeerd volgens de soorten atmosferische deeltjes zoals lucht, water, ijs, fijnstof, stuifmeelkorrels en deeltjes in de hoge luchtlagen. De auteur vertelt ook over hulpmiddelen die nodig kunnen zijn bij een waarneming.  Het gebruik van een smartphone, een spiegelreflexcamera of een bolle spiegel geven een  verschillend resultaat. Een zonnebril is belangrijk om de ogen te beschermen.

De aangeboden combinatie van theorie en praktijk maakt dat de (amateur)waarnemer zich kan verdiepen in de soorten optische verschijnselen in de eigen buurt of streek. De talrijke mooie kleurenfoto’s tonen waarnemingen die op diverse plaatsen in  Nederland gezien zijn. De lezer maakt hierdoor een boeiende reis naar onder andere De Bilt, Deventer, Schagen, Dordrecht, Amsterdam en Rosmalen. In deze gebieden zijn er waarnemingen geweest van haloverschijnselen, bijzonnen,  regenbogen, lichtverstrooiing door Sahara stof, wolkenstralen zoals de jakobsladder en het kleurverschijnsel, irisatie.  De Ring van Bishop werd zelfs waargenomen in Arnhem.

Enkele waarnemingen vonden plaats aan de noordpool waar het noorderlicht en het Nova‑Zemblaverschijnsel te bewonderen waren.

De uitgebreide bijlagen, achteraan in het boek, bevatten een indeling van wolkentypen, hoofdtypen lichtende nachtwolken en poollichtvormen. Verder is er ook een uitgebreid overzicht van de frequenties van de waarnemingen in Nederland en een lijst van de waarnemers.

De auteur van dit uiterst boeiende en mooi verzorgde werk is Peter Paul Hattinga Verschure.  Hij publiceert in diverse tijdschriften en is oprichter van het centrale meld- en verzamelpunt van optische verschijnselen.

Tags: Natuur, Wetenschap