• Richtprijs: € 38,00
  • Taal: Meertalig
  • Datum: 25/07/2021
  • Uitgeverij: Provincie Oost-Vlaanderen
  • OP ZOEK NAAR HET PARADIJS: FLORA OP HET LAM GODS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OP ZOEK NAAR HET PARADIJS: FLORA OP HET LAM GODS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Deze uitgave is de geüpdatete versie van de in 2016 uitgegeven publicatie ‘Lam Gods’.  Sindsdien zijn er nieuwe inzichten verworven. Daarbovenop zorgde de recente restauratie van het schilderij, Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck ervoor, dat de identificatie van bloemen en planten moest bijgestuurd worden. Alle 76 soorten bloemen en planten werden opnieuw en uitvoerig bestudeerd.  Waren de planten in Van Eycks’ tijd alleen in Vlaanderen gekend? En bij uitbreiding in Europa?  Waarvoor werden de planten en bloemen gebruikt?

Het Lam Gods toont een paradijselijke middeleeuwse tuin vol symboliek. Er zijn de Mariaplanten, de Christusplanten en de inwisselbare planten.  Elk van de 76 soorten kan in één van deze drie categorieën ondergebracht worden. Verder is per plant de Latijnse naam zowel als de Nederlandse, de Franse en de Engelse benaming.  Alsook is er informatie over de determinatie, het gebruik en de symboliek.  Telkens aangevuld met foto’s van de plant op de schilderij, een hedendaagse foto én een waarheidsgetrouwe tekening uit medicinale boeken en herbariums.

Op het schilderij staan onder andere Tongvaren, Bosaardbei, Lievevrouwebedstro, Grote kaardenbol, Lauriersneeuwbal en het Maarts viooltje.  Opvallend zijn de planten die aan de Maaskant en op het Iberisch Schiereiland groeien. De Maaskant is de vermoedelijke geboortestreek van de Van Eycks.  De toekomstige bruid van Filips De Goede, Isabella van Portugal, werd in Portugal geschilderd door Jan Van Eyck.  Nog een interessant weetje is het Park van Hesdin, in Noord-Frankrijk, eigendom van Filips de Goede, dat ook gedeeltelijk terug te vinden is op het schilderij.. Waarschijnlijk deed Jan Van Eyck in Hesdin extra plantenkennis op.  De Van Eycks hadden een oog voor detail.  Dit is ook terug te vinden in de vogels op het doek.  Een goede observator ziet een gierzwaluw, aalscholvers en accurate vluchtsilhouetten van kraanvogels en duiven.

Dit boek is een eerbetoon aan het artistiek vakmanschap en de botanische kennis van de gebroeders Van Eyck.

Tags: Wetenschap