• Richtprijs: € 34,99
  • Datum: 15/01/2024
  • Uitgeverij: Fontaine Uitgevers
  • Verdeeld door: Lannoo
  • HANDBOEK STERRENKUNDE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HANDBOEK STERRENKUNDE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit naslagwerk over sterrenkunde is een herziene, geactualiseerde, jubileumeditie. 20 jaar geleden, in 2003, verscheen de eerste druk. Sindsdien is de populariteit voor dit werk blijven groeien.  Met deze vijftiende druk tot gevolg. In zes thema’s en negentien hoofdstukken wordt de kennis over de sterrenkunde duidelijk en begrijpelijk uitgelegd.  De thema’s zijn: sterrenkunde als wetenschap, de sterrenhemel, aarde - maan - zon, het zonnestelsel, het melkwegstelsel en het heelal. De opgebouwde, overzichtelijke, structuur biedt de lezer een stevige houvast. Naast deze deelgebieden van de astronomie worden ook de recentste wetenschappelijke inzichten gedeeld en uitgelegd.

Waaraan kan je je als lezer verwachten? Interessante topics over de geschiedenis van de sterrenkunde. Wat er ’s nachts aan het firmament te zien is, mét duidelijke sterrenkaarten. De onderlinge bewegingen van de aarde, maan en zon, mét detailkaarten van de vier maankwartieren. De nieuwste ontwikkelingen van het ruimteonderzoek. En verder nog informatie over sterrenhopen, nevels, de oerknal en de kosmische uitdijing.

Wat is er te zien aan de sterrenhemel en wat kan je zelf waarnemen?  Doorheen het boek staan er leerrijke, praktische kijk- en doe-tips. Een voorbeeld is het meten van de hoeken van de sterrenhemel door gebruik van je wijsvinger, je vuist en je uitgestrekte vingers. Je leert ook waar te nemen met het blote oog of een goede verrekijker. Zowel de beginnende als de ervaren sterrenamateurs zullen de begrijpelijke taal zeker waarderen. En hierdoor meer ontdekken over de Zomerdriehoek, het Herfstvierkant, de zeven zusjes van Plejaden, de sterrenhemel in de  vier seizoenen, de dwergplaneten en de kwadranten van de maan.

Govert Schilling schreef ook de boeken Jaarboek sterrenkunde, Hemel en Aarde, Van zomerdag tot winternacht en Dag & Nacht. Van deze werken vind je ook recensies op deze website onder de rubriek ‘wetenschap - educatief’.

Wil je je verder verdiepen in de sterrenkunde? Dan kan de lijst van de aanbevolen literatuur, achteraan in het boek, een leidraad zijn. Of je kan surfen naar de website www.allesoversterren.nl

Dit naslagwerk alias teruggrijpboek is rijk geïllustreerd met tabellen, verklarende tekeningen en foto’s gemaakt door onder andere de telescopen van James Webb, Event Horizon en Hubble Space.

Met dit handboek kijk je met een vernieuwde blik omhoog!