• Bladzijden: 288
  • Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 20/10/2023
  • Uitgeverij: Uitgeverij Matrijs
  • DE WOLF IN DE LAGE LANDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE WOLF IN DE LAGE LANDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Geruime tijd was het dier niet meer te zien in onze contreien, maar nu is de wolf duidelijk terug aanwezig, zowel in België als Nederland. Via de media kunnen we regelmatig hun gezinstoestand en leven of dood volgen. Er zijn voor- en tegenstanders van de terugkeer en de aanwezigheid van de wolf, maar de auteur neemt geen standpunt in bij deze discussie.

Voor zijn (tijdelijk) verdwijnen in de loop van de 19de eeuw was de wolf hier al eeuwenlang. De eerste beschreven waarnemingen dateren uit de eerste helft van de 13de eeuw, maar het lijkt waarschijnlijk dat wolvenroedels hier al lang voordien op het terrein waren. In tijden van ongeletterdheid bok de massa is het niet verwonderlijk dat de weinige mensen die konden schrijven andere thema's aan hun hoofd hadden.

Gelukkig vertelden onze voorouders het verhaal van de wolf niet alleen met woorden maar ook met een veelheid aan beeldmateriaal. Deze prachtige uitgave is bijzonder rijk aan afbeeldingen van wolven uit vooral de schilder- en beeldhouwkunst. Kunstenaars allerhande hadden duidelijk oog voor de aanwezigheid van de wolf. Voor de hedendaagse onderzoeker -en de lezers- bieden de talrijke illustraties een weelde aan inzicht.

De auteur informeert op vlotte wijze over een veelheid aan aspecten met betrekking tot de wolf: wolvenjacht,  jachtmethodes, de historische wolvengebieden, de relatie tussen wolf en mens, de aanwezigheid van de wolf in toponiemen en veldnamen,

Bijzonder leerrijk historisch overzicht van talloze aspecten rond de aanwezigheid van de wolf, zijn tijdelijke verdwijning en zijn terugkeer. Prachtboek!

Tags: Wetenschap