• ISBN: 9789401496209
  • Bladzijden: 415
  • Richtprijs: € 49,99
  • Datum: 8/01/2024
  • DE WILDE PLANTEN VAN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE WILDE PLANTEN VAN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Van de 1300 wilde plantensoorten die in België voorkomen heeft Annelies Jacobs, ecologe bij de studiedienst van Natuurpunt, er 300 geselecteerd voor dit boek.  Zoals zovelen tijdens de coronapandemie trok ze erop uit, op ontdekkingstocht in eigen land.  En dit om zoveel mogelijk wilde planten te zoeken én in kaart te brengen. Samen met boswachters, plantenwerkgroepen en natuurbeheerders trok ze een jaar lang naar alle streken en uithoeken van België. Die zoektocht langs akkerranden, op kerkhoven, in vochtige valleien, op oude muurtjes, tussen straatstenen en tegen rotsen leverde heel wat interessante resultaten op.

Aan de hand van de nummers op de kaart van België doorloop je de vier seizoenen, van winter tot herfst. De nummers verwijzen naar een seizoen en een streek waar je de meeste kans hebt om een plant te spotten. Bijvoorbeeld bij het nummer acht: in de zomer kan je aan de oude Maas in Dilsen-Stokkem de Grote Kattenstaart aan de waterkant treffen. Seizoensgewijs de eigen natuur ontdekken is een goed hulpmiddel voor de wandelaar.  Het helpt alvast met de veelvoorkomende vraag, waar op een bepaald moment het meest ‘te zien’ is tijdens een wandeltocht. De leeswijzer, mét de locatietip (héél belangrijk), is hierbij een grote hulp. Per plant staat de Nederlandse naam en de wetenschappelijke naam vermeld. Verder wordt de familie weergegeven samen met de hoogte, de bloemgrootte, de bloemkleur, de bloeiperiode, de levenscyclus en de status.

Het verhaal achter de plant maakt dit boek net zo interessant.  Welke zeldzame vlinder heeft als waardplant het Grasklokje? Hoe verspreiden de zaden van de Rankende Helmbloem zich? Hoe komt de zeldzame plant Bevertjes aan haar bijnaam ‘trilgras’? Op deze vragen en veel meer krijg je een uitgebreid antwoord. De verwijzingen naar de volksgeneeskunde vertellen over het gebruik en de toepassing van de plant.  De Gewone Duivenkervel is hiervan een mooi voorbeeld. Aansluitend is er nog informatie over de groeiplaatsen, het voorkomen in België en de gelijkende soorten. Bij elke plant staat een QR-code.  Hiermee kan je de verspreidingskaart op www.waarnemingen.be bekijken.

Dit boek is geen determinatienaslagwerk. Het is een boeiend lees-leerboek. De achtergrondverhalen over de planten en hun leefomgeving zijn de sterke pijlers van deze uitgave.

Een super-wilde-plantenboek!

Tags: Lannoo uitgeverij, Planten