• Bladzijden: 366
  • Richtprijs: € 19,90
  • Datum: 30/09/2008
  • Uitgeverij: Roularta Books
  • EXPEDITIE COLUMBUS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EXPEDITIE COLUMBUS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Over het leven en de reizen van Christoffel Columbus is al eeuwenlang ontzettend veel nagedacht, gepraat en geschreven. Met boeken over hem kun je al enkele bibliotheekasten vullen. Het is een van de verdiensten van Kris Clerckx dat hij in zijn boek een zeer breed schetst van wat er zoal genoteerd werd uit de koene zeevaarder, die in de ogen van velen nog altijd de echte ontdekker van Amerika is.

De auteur beperkte er zich niet toe het leven en de reizen van Columbus te bestuderen en te commentariëren achter zijn laptop in een knusse werkkamer. Hij trok op zoek naar de plaatsen waar de ontdekkingsreiziger zou geleefd en gewerkt hebben, naar de plaatsen waar mogelijke sponsors te vinden waren en natuurlijk naar de plaatsen waar hij al dan niet voet aan wal zou gezet hebben.

Op die wijze kan Kris Clerckx zijn eigen reisverhaal verweven met de levensloop van de grote zeeman. Dat levert een boeiend boek op dat een periode van meer dan 5 eeuwen overspant. Het leven van Columbus is natuurlijk niet van a tot z gedocumenteerd; historische feiten bestaan naast speculatie en roddels. De auteur baseert zich in eerste instantie op wat er geschiedkundig vaststaat, maar laat niet na af en toe enkele verhaaltjes op te rakelen die eerder tot het domein van de fictie behoren, bijvoorbeeld over de amoureuze verwikkelingen rond Colmbus in de pas ontdekte Nieuwe Wereld.

Gelukkig is het toch de échte Christoffel Columbus die primeert in deze interessante uitgave, weliswaar achterna gezeten door de auteur en een ploeg van het één-programma Vlaanderen Vakantieland.

Afmetingen: 15,5 x 22,5 cm.