• Richtprijs: € 20,00
  • Datum: 26/06/2008
  • Uitgeverij: Augustus
  • Verdeeld door: VBK België
  • CHINA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CHINA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Deze dikke turf is een compilatie van drie boeken en een aantal losse verhalen van de Nederlandse reisauteur Carolijn Visser. Zij reist al jaren de wereld rond, wat resulteerde in een reeks uitermate boeiende reportages en boeken. Bij de keuze van haar bestemmingen ging haar voorkeur vooral uit naar de postcommunistische samenlevingen zoals Vietnam, Nicaragua, Estland en natuurlijk China. Zij was een van de eerste die begin jaren tachtig op eigen houtje rondreisde in het toen nog hermetisch afgesloten China.

In “Grijs China” verhaalt zij over het uitzichtloze bestaan onder het terreurbewind van Mao, “Buigend Bamboe” handelt over de roep om vernieuwing en bloedige gebeurtenissen op het Tienanmenplein te Peking. “De koude heuvels van Mongolië” beschrijft de teloorgang van de cultuur van Djengis Khan. De losse verhalen komen uit: Vroeger was de toekomst beter, Miss Concordia e.a.
Het boek is geïllustreerd met een overzichtskaart van China en enkele detailkaarten.

Uit al deze verhalen, boeken en reportages komt de auteur naar voor als een onafhankelijke schrijfster die begaan is met het lot van de mensen die in meestal barre omstandigheden weten te overleven. Zij observeert en geeft nauwgezet de omstandigheden weer. Dankzij haar indrukwekkende kennis over de Chinese samenleving en haar boeiende vertelkunst leest dit boek als een trein. Doordat de verhalen op min of meer chronologische wijze zijn gerangschikt zie je doorheen het boek de leefomstandigheden van de Chinese bevolking evolueren van de slachtoffers onder het schrikbewind van de Rode gardisten tot de vrijgevochten moderne Chinezen.