• Categorie: Multimedia
  • Datum: 10/05/2009
  • Uitgeverij: Balans
  • Verdeeld door: WPG
  • GEHEIMEN VAN DE MAASAI Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • GEHEIMEN VAN DE MAASAI Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Diep in vooral het Keniaanse binnenland leven ongeveer een miljoen Maasai, een bevolkingsgroep die zich behoorlijk afzijdig houdt van de ontwikkelingen van de 21ste eeuw in eigen land en elders. Door hun opstelling, hun opvallend fiere uiterlijk en hun tradities trekken ze nogal wat (ongewenste) aandacht. Toch zijn de leiders van de Maasai er zich van bewust dat het behoud van hun tradities en cultuur steeds moeilijker wordt.

Om daarvan beelden te bewaren voor hun nageslacht lieten ze toe dat filmmaker Jandries Groenendijk, een blanke Keniaan die volledig ingewijd is als Maasai, hun ceremonies en rituelen filmde. Je vindt ze op de dvd die bij dit boek hoort. Tijdens die filmopdracht werd de cineast vergezeld door Ton van der Lee, die zijn verhaal van de tocht naar en bij de Maasai neerschrreef in dit boek.

Het verdient aanbeveling het boek te lezen vooraleer je de dvd bekijkt. Tijdens de moeizame reis naar de verblijfplaats van Mokompo, de spirituele leider van de Maasai, introduceert de filmmaker de auteur in de leefwijze, de geschiedenis, de cultuur en de tradities van dit bijzondere volk. Heel boeiend en leerrijk, maar ik begrijp niet waarom de auteur met geen woord rept over de niet onbelangrijke deelname van de Maasai aan de Mau Mau opstand tegen de Britse overheersers zowat een halve eeuw geleden.

De totale speelduur van de dvd bedraagt ruim een uur en een kwart en omvat volgende thema's: het dagelijks leven, de wijding tot jong volwassene, de landschappen, een vruchtbaarheidsceremonie en een ontmoeting met de spirituele leider Mokompo in de omgeving van het Heilige Bos. Op deze bijzondere dvd spreken de beelden voor zich, kennis van de complexe Maasai-taal is geen vereiste als je vooraf het boek las.

Afmetingen: 16 x 24 cm.