• Richtprijs: € 26,99
  • Datum: 8/01/2024
  • Uitgeverij: Meulenhoff
  • Verdeeld door: Lannoo
  • ZO VEEL LEVEN VOOR DE DEUR Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ZO VEEL LEVEN VOOR DE DEUR Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In vele archieven ligt een schat aan informatie over de voorbije eeuwen.  Zo ook in het stadsarchief van Amsterdam.  Historicus Bob Pierik doorzocht de archieven van Amsterdam op zoek naar verhalen over het alledaagse leven.  Hij maakte hiervoor gebruik van notarisakten en processtukken van verschillende schouten.  Deze documenten behandelen ondermeer conflicten.  De schrijver toont aan dat gegevens over ruzies, straatgevechten en meningsverschillen heel wat meer informatie bevatten dan men zou vermoeden. Zo is er bijvoorbeeld een getuigenverklaring over een dispuut bij het reinigen van een straat.  Naast het gegeven van de onenigheid vind je in de akten en in bijgevoegde  documenten, wie er in die straat woonden. Wie was buur van wie? Hoeveel mensen woonden er in een bepaald huis? Wie was de eigenaar en aan wie werd een kamer verhuurd? In het voorhuis? In het achterhuis? Op de linkerzolderkamer?

Het gebruik van de publieke ruimte is de rode draad doorheen dit werk.  Het is de grens tussen de private ruimte en de openbare plaats. De scheidingslijn van de woning zelf blijkt in de zeventiende en achttiende eeuw minder afgelijnd te zijn dan nu.  Het alledaagse stadsleven speelde zich meer af vóór het huis dan er binnen.  Zo werd bijvoorbeeld de was in de buurt te bleken gelegd.  Op een stuk gras of op een veerpont langs de reien.  De buurt, zo blijkt, is niet hetzelfde als een wijk, maar omvat eerder zo’n twintig huizen rondom de eigen woonst. Ze bood verbondenheid en veiligheid.

Historicus, Bob Pierik, heeft een goede pen.  Het is niet makkelijk om de materie van notarisakten en processtukken om te zetten naar een boeiend verhaal.  Het blijkt dat archiefstukken en onuitputtelijke bron van informatie zijn. Een mooie vondst is een oude ‘almanac’ die gebruikt werd als reisgids.  In de akten komen heel wat oude gebruiken terug, volgens het gewoonterecht.  Zoals het wegnemen van een voordeur als een schuld niet betaald is.  Of het ‘huis sluiten’ bij het overlijden van een bewoner. Opvallend zijn ook de vele beroepen die, door de evolutie, verdwenen zijn.  Zo zouden vandaag de dag Grietje met het hamertje en Toon de boodschappenman werkloos zijn omdat iedereen een wekker heeft en zelf berichten verstuurd.

Opvallend is dat er in die periode veel regels, wetten en ordonnanties waren.  Deze werden door de burgers, meestal, gerespecteerd én door de overheid gehandhaafd. Een kritisch aandachtspunt van de schrijver.  In dit werk wordt het dagelijks leven van enkele eeuwen geleden op een boeiende wijze uit de geschiedeniscoulissen gehaald. Achteraan het boek zijn de belangrijkste bronnen vermeld.  Er is een QR-code voor de link naar het proefschrift waarop dit werk gebaseerd is. Heerlijk boek!

Ondertitel: "Een geschiedenis van alledaags Amsterdam in de zeventiende en achttiende eeuw".

Tags: Citytrip Amsterdam, Geschiedenis, Lannoo uitgeverij