• Bladzijden: 252
  • Richtprijs: € 37,50
  • Datum: 1/06/2014
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • OORLOG ONDER WATER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OORLOG ONDER WATER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In de tsunami van uitgaven over de Eerste Wereldoorlog springt dit boek van Tomas Termote er bovenuit. Eerst en vooral omdat het ditmaal expliciet over de vijand, het Duitse leger dus, gaat en ten tweede omdat het om een weinig belichte krijgsvoering gaat. De oorlog die tijdens de Eerste Wereldoorlog met duikboten gevoerd werd is een aspect dat in de geschiedschrijving over de krijgsverrichtingen veel minder aan bod is gekomen. Tomas Termote bracht de geschiedenis nu in kaart met het boek 'Oorlog onder water'.

Ten onrechte wordt er nog vaak gedacht dat duikboten pas in de Tweede Wereldoorlog werden ingezet. Maar tijdens de eerste grote oorlog speelden ze ook al een grote rol. Voor Duitsland was het zelfs het belangrijkste wapen om Groot-Brittannië te verslaan. In Brugge werd door de Duitsers 's werelds grootste duikbootbasis gebouwd. Vier lang voeren hier duikboten uit om de geallieerde schepen aan te vallen. De Duitse duikbootvloot was het ultieme wapen dat de Britten bijna op de knieën kreeg. Op het einde van de oorlog had de Unterseeboots Flottille Flandern 2.554 geallieerde schepen gekelderd" en gingen 1.200 levens verloren.

De auteur brengt met dit boek een indringende kijk op de geschiedenis van de u-boten, maar belicht ook het gewone leven aan boord. Uniek zijn de vele archieffoto’s en de technische informatie over de duikboten. Hij beschrijft de opleiding en het leven aan boord, zowel van officieren als van de gewone manschappen. Het boek is luxueus uitgegeven, op redelijk groot formaat, rijkelijk geïllustreerd met oude en nieuwe foto’s en met een harde cover.

Tomas Termote is marinebioloog en ervaren duiker. Voor dit boek heeft hij geschiedkundig onderzoek gecombineerd met een jarenlange exploratie ‘te velde’ of beter ‘te water’.

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Eerste Wereldoorlog