• Bladzijden: 232
  • Richtprijs: € 14,95
  • Datum: 7/11/2011
  • Uitgeverij: Artus
  • HET ANTWERPS ZAKWOORDENBOEK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET ANTWERPS ZAKWOORDENBOEK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dat onze dialecten met rasse schreden achteruitgaan hoeft waarschijnlijk geen betoog. Vooral onder de jongeren blijkt het bon ton te zijn om een soort algemeen Nederlands te hanteren. Daarom heeft uitgeverij Artus het idee opgevat om elk omvangrijk Vlaams dialect samen te vatten in een zakwoordenboek. In deze reeks zijn eerder verschenen: het West-Vlaams zakwoordenboek en het Bargoens zakwoordenboek.
Natuurlijk kon het Antwerps dialect niet achterblijven. Met dit Antwerps zakwoordenboek krijgt de lezer een samenvatting van het Het Groot Sinjorenboek van Freddy Michiels. In twee dikke turven stelde hij de woordenlijst van de Antwerpse taal, de Antwerpse gezegden en uitdrukkingen samen.

Het Antwerps zakwoordenboek wordt voorgesteld door Gaston Berghmans en Axl Peleman. Twee rasechte sinjoren die het Antwerps dialect ook in het openbaar gebruiken. Het boek pretendeert zeker geen volledigheid. Dagelijks komen er nieuwe woorden of uitdrukkingen bij. Deze rangschikken, toelichten en zorgen dat ze voor het nageslacht bewaard blijven is het opzet van archivaris Freddy Michiels. Het originele aan dit naslagwerk is dat de woorden alfabetisch gerangschikt worden volgens uitspraak.

Het Antwerps dialect dankt veel van zijn woorden en uitspraken aan de haven en de aanwezigheid van de vreemde bemanningen, de bevrijders van de Tweede Wereldoorlog, in casu de Amerikanen en de Spanjaarden en de Fransen die hier een tijdje resideerden. Met zijn harde cover is het boek een luxe uitgave die tijdens de eindejaarsdagen als een nuttig en grappig geschenk niet zal misstaan.

Tags: Erfgoed, Provincie Antwerpen, Woordenboeken