• ISBN: 9789491220302
  • Bladzijden: 161
  • Datum: 14/05/2013
  • Uitgeverij: Vertelpunt Uuitgevers
  • HASSELT IN MEMORIAM Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HASSELT IN MEMORIAM Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het oude kerkhof van Hasselt is meer dan een eeuw in gebruik geweest.  In 1800 werd het aangelegd ter vervanging van de bestaande begraafplaats in de binnenstad. Ongeveer 130 jaar lang is het de laatste rustplaats geworden van heel wat Hasselaren.  En dit tot 1930.  Deze parkbegraafplaats is een typisch voorbeeld van begrafeniscultuur uit de negentiende eeuw. Gelukkig is het sinds 2004 een beschermd monument.  Zowel de grafmonumenten, de graven en de beplanting zijn beschermd.  Op de site vind je ook heel wat unieke korstmossen.

Vandaag vind je er vooral monumentale grafmonumenten en grafkapellen terug.  Deze hebben een concessie van eeuwigdurende eigendom. Enkel rijke burgers konden het zich permitteren om zo’n toelating te betalen.  Want daarenboven moesten zij een evenwaardig bedrag betalen aan het armenhuis van de stad.  Daarom vind je op dit kerkhof in verhouding weinig graven van ‘gewone’ burgers.  Hun graven werden enkel gekenmerkt door een houten kruis.  De houten kruisen zijn ondertussen vergaan en/of de gronden werden hergebruikt.

Achter elke graf, van rijke of gewone komaf schuilt er een verhaal.  En naar deze verhalen is de auteur op zoek gegaan.  Zijn documentatie heeft hij verzameld bij diverse archieven, verenigingen en privépersonen.  Daaruit vloeide een onbekende maar boeiende Hasseltse geschiedenisles die je als lezer vanop de eerste bank kan volgen.  Je verneemt in deze histories ook meer over de leefgewoonten, gedragscodes en omgangsvormen uit de negentiende eeuw.  Leef mee met de verhalen over een man die stierf op het graf van zijn vrouw of over de jongedame die stierf aan liefdesverdriet.  Welke voornamen hadden de ‘oude’ Hasselaren? Door welke heldendaad tijdens WOI kreeg Frans Massy een straatnaam naar hem genoemd?  Het ‘Heilig Paterke’ van Hasselt werd hier oorspronkelijk begraven.

Naast boeken over grafmonumenten en de plaatselijke natuur heeft het ‘Oude kerkhof’ nu ook een eigen boek over de personen die er begraven werden. Het is een boeiend stukje erfgoed dat zijn plaatsje tussen de geschiedenisboeken verdient.

Ondertitel: Een kerkhof vertelt

Tags: Citytrip Hasselt, Erfgoed, Vakantie Limburg