• Taal: Engels
  • Datum: 15/12/2007
  • Uitgeverij: Bucher
  • Verdeeld door: Nilsson & Lamm
  • KALAHARI Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • KALAHARI Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Bijna helemaal achteraan in dit prachtige boek duidt een kaart het uitgestrekte gebied in zuidelijk Afrika aan dat we kennen onder de naam Kalahari. Nergens op aarde is er een hogere concentratie aan grote zoogdieren te vinden. In dat zelfde gebied met zijn vaak indrukwekkende landschappen leven ook mensen. Best voldoende goede redenen om als fotograaf en auteur samen op pad te gaan in een gebied ongeveer driemaal zo groot als Duitsland. Alhoewel dit in eerste instantie een fotoboek lijkt is er ook veel interessante tekstuele informatie.

De auteurs hebben hun boek onderverdeeld aan de hand van de diverse habitats in de Kalahari: savanne, rivieren, zoutgebieden en rivieren. Vaak noemen we de Kalahari een woestijngebied, maar de auteurs spreken dat tegen en wijzen daarvoor op de aanwezigheid van savanne en rivieren. Hoogstens kan je zeggen dat de Kalahari een uitgestrekt zandgebied is. Bij elk van de deelgebieden besteden zowel auteur als fotograaf veel aandacht aan de dominerende, karakteristieke diersoorten zoals olifanten, cheeta’s, flamingo’s, buffels en leeuwen. Opvallend bij de afbeeldingen van de dieren is dat de fotograaf ze zowel weet te strikken bij hun dagelijkse bezigheden als volop in beweging: twee facetten die extra kracht aan dit bijzonder mooie boek geven.

Maar daarnaast is er ook veel aandacht voor de Bosjesmannen die hier overleven. De aanwezigheid van water speelt daarbij een belangrijke rol en wordt dan ook in de kijker geplaatst. Ook planten als de broodboom worden in de kijker geplaatst.

Voor de meeste lezers zal een boek aan de Kalahari een droom blijven, maar met dit waardevolle boek wordt die droom toch een beetje tastbaar.

Ondertitel: Wild Africa
Afmetingen: 29,5 x 31,5 cm