• Bladzijden: 144
  • Richtprijs: € 27,95
  • Datum: 14/04/2008
  • Uitgeverij: Tirion Natuur
  • ACHTERHOEK EN LIEMERS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ACHTERHOEK EN LIEMERS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Achterhoek, een gebied in het oosten van de provincie Gelderland tussen de rivieren IJssel en Oude IJssel, wordt in deze uitgave beschreven, maar vooral in beeld gebracht door Ad van Roosendaal. Deze vooraanstaande Nederlandse fotograaf kwam er wonen, ontdekte het vele moois van de streek en trok spoorslags met zijn camera op pad om daarmee “het landschap en de wolken te schilderen”.

In deze mooie uitgave toont de fotograaf impressies van het landschap van de Achterhoek en voorziet deze van degelijke informatie. Eerst duikt hij terug in de tijd en probeert die middels foto’s weer enigszins tot leven te brengen. Tegelijkertijd overloopt hij met zijn beelden de verschillende landschapstypes en landschapscomponenten die in de streek voorhanden zijn.

Af en toe toont de auteur voorbeelden van menselijke creativiteit, maar het is toch vooral de natuur die in beeld komt, in eerste instantie het water en het leven er rond. Vraag je eens af hoeveel kleurschakeringen stilstaand water kan vertonen. In de foto’s van Ad van Roosendaal wordt de “kleur” van water schitterend geïllustreerd.

Wat de auteur in het bijzonder opmerkt in het landschap is de afwisseling van akkers en weilanden met verspreid liggende bosjes en houtwallen. Hij biedt ze hier aan als een prachtig decor voor fiets- en wandeltochten. Om zijn voorstelling van de Achterhoek af te ronden probeert Ad van Roosendaal ons een beeld te schetsen van de toekomstige ontwikkeling van de natuur in de streek. Het uitgangspunt daarvoor is “vandaag”, maar hij tracht ook een tipje van de sluier van “morgen” op te tillen. Misschien is dat het landschap van zijn en onze dromen?

Een mooi en met liefde in beeld gebracht landschap ondersteunt de aandacht ervoor en ook de bescherming ervan. Zo bekeken, met de ondersteuning van dit boek, ziet de toekomst van de Achterhoek er uitstekend uit.

Ondertitel: Venster op verleden en toekomst
Afmetingen: 26,5 x 24,5 cm