• Bladzijden: 160
  • Richtprijs: € 16,95
  • Datum: 2/04/2017
  • Uitgeverij: Uitgeverij Informatie Verre Reizen
  • ONTMOETINGEN MET SYRIËRS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ONTMOETINGEN MET SYRIËRS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Wanneer je op reis gaat kijk je er vaak naar uit om nieuwe mensen te ontmoeten, om kennis te maken met een andere cultuur. In dit bijzondere boekje maken we enigszins de omgekeerde beweging: de nieuwe cultuur, de nieuwe mensen, in dit geval Syriërs, komen tot bij ons. Ze zoeken een veilige thuis in onze gemeente, onze buurt, onze straat. Zetten we de eerste stap tot kennismaking?

Esseline Van de Sande en haar collega-auteurs zetten in iedere geval zelf de eerste stap naar een nieuwe wereld dicht bij huis. Door middel van interviews maken zij kennis met Syriërs die zich in Nederland vestigden; de ene al zeer lang, de andere nog maar sinds kort. Allemaal vertellen ze over hun cultuur en over hun verleden in hun thuisland, waar nu zo genadeloos gevochten wordt, zowel tegen president Assad als tegen Daesh.

De Nederlandse Syriërs vertellen ook over hun nieuw leven, over de aanpassingen aan hun nieuwe leven. Tegelijkertijd geven de auteurs dieper inzicht in diverse aspecten van het leven in Syrië: de geschiedenis, de cultuur, de gastronomie, het dagelijkse leven, de vroegere almacht van de president en zijn Baath-partij, de diverse religieuze gemeenschappen, ...

Deze interessante uitgave is enigszins toegespitst op Nederland via adressen, etc..., maar de aangehaalde boeken en films zijn evenzeer in Vlaanderen beschikbaar en toegankelijk. De ontmoetingen met tal van boeiende mensen uit Syrië konden evengoed om de hoek plaats gevonden hebben. De lezer die uitkijkt naar ontmoetingen met Syriërs en hun cultuur krijgt via dit zeer menselijke boek een pak achtergrondinformatie en tips mee.

Ondertitel: "Achtergrond en cultuur van onze nieuwe buren".

Tags: Te gast in, Vluchtelingen