• Richtprijs: € 22,95
  • Datum: 9/09/2013
  • Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers België
  • INFERNO Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • INFERNO Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Robert Langdon en Dante Alighieri zijn de hoofdpersonages in een verhaal dat zich hoofdzakelijk afspeelt in Florence en Venetië. Nochtans zijn beide personages geen tijdsgenoten.  De Amerikaanse hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, Robert Langdon, ontwaakt in een ziekenhuis in Florence.  Bij zijn ontwaken merkt hij dat hij in het bezit is van geheime codes. Hoe komen deze in zijn bezit? Langdon’s kortetermijngeheugen laat hem in de steek.  Wat is er met hem gebeurd?  Hij heeft geen idee.  Maar wél weet Langdon dat hij achtervolgd wordt.  De enige optie is vluchten en trachten de codes te kraken die hun oorsprong vinden in …. De Goddelijke Komedie van Dante Alighieri. Dit literair meesterwerk vormt de leidraad van dit verhaal die het einde van de wereld moet voorkomen.

Dan Brown doet te zeer zijn best om het niveau te halen van zijn eerste werk, De Da Vinci Code.  Hierdoor lijkt het alsof hij zijn ‘naturel’ van het schrijven uit het oog verliest. Zo is het hele verhaal één grote kunstgeschiedenisles.  Dit ten nadele van de hem vertrouwde actie, spanning én het snelle leesritme van zijn vorige werken.  Soms wijkt de schrijver te fel af van een gebeurtenis in zijn verhaal. Tijdens een spectaculaire vluchtpoging met een trike door de straten van Florence heeft Langdon een flashback naar één van zijn voordrachten over Dante.  Deze flashback duurt bijna acht pagina’s lang.  Een normale mens zit te beven van angst tijdens zo’n dolle rit door de stad!

Als reisgids verdient Dan Brown’s hoofdpersonage alle eer.  De gids brengt de lezer langs de mooiste gebouwen van Florence zoals het Palazzo Pitti van De Medici’s, Ponte Vechio en de kathedraal Il Duomo.  Ook in Venetië is de hoogleraar een prima reisleider die je brengt naar het San Marco-plein, de Rialtobrug, de kade van Schiavoni en de Brug der Zuchten.

Tags: Citytrip Venetië, Thriller