• Richtprijs: € 22,95
  • Datum: 26/08/2013
  • Uitgeverij: Signatuur
  • Verdeeld door: WGP Uitgeverij
  • HET BOEK HENRY Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET BOEK HENRY Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Hilary Mantel werkt aan een trilogie over Thomas Cromwell, de rechterhand van Hendrik VIII van Engeland.  ‘Het boek Henry’ is het tweede deel.  Het verhaal speelt zich af in de periode waarin Anna Boleyn de echtgenote is van de Engelse Koning.  Op dat moment is Hendrik VIII nog gehuwd met Catherina.  En de derde kandidaat ligt ook al op de loer, namelijk Jane Seymour.  Het hele verhaal wordt vertelt vanuit de visies, de standpunten, de gedachten en de acties van Thomas Cromwell.  Cromwell was de zoon van een smid in Putney en had geen adellijke geloofsbrieven. Maar zijn langdurig verblijf in Italië, zijn meertaligheid en zijn werk als vertegenwoordiger van een kardinaal in Rome gaven hem een goede start van zijn carrière.  Terug in Engeland volgde hij na enige tijde de adviseur van de koning, kardinaal Wolsey, op en verwierf zo een uitstekende positie aan het hof.

De intriges rond de val van Anna Boleyn worden bijwijlen magistraal vertolkt door de schrijfster. Zo zijn er talrijke passages waarin je eerst de gedachten van Cromwell leest over een vraag van/aan een gesprekspartner.  Daarna volgt zijn mondeling antwoord dat vaak in schril contrast staat met wat hij werkelijk denkt.  Cromwells ideeën in dit boek zijn nog steeds brandend actueel.  Zo wil hij de rijken een inkomstenbelasting opleggen en is hij voor de tewerkstelling van werklozen voor openbare werken.    Activeren van de spaargelden, zoals van religieuze gemeenschappen, om de economie aan te zwengelen zijn nog zo’n idee.  Waar hebben we dit laatste nog gehoord … het activeren van spaargelden via een volkslening?  Juist in het jaar 2013 … in België!

Het eerste deel van de trilogie Wolf Hall, was 700 pagina’s dik.  ‘Het boek Henry’ telt 417 pagina’s. Hopelijk is deel drie, waarvan de Engelstalige titel ‘The mirrow and the light’ luidt, niet dunner dan de vorige uitgaves.

Tags: Roman