• Richtprijs: € 24,99
  • Datum: 4/05/2016
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verdeeld door: VBK-Uitgevers
  • ZIJN WE SLIM GENOEG OM TE WETEN HOE SLIM DIEREN ZIJN? Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ZIJN WE SLIM GENOEG OM TE WETEN HOE SLIM DIEREN ZIJN? Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Tot andere inzichten komen over de intelligentie van dieren dat is in kort de rode draad in dit verhaal.  De bioloog Frans de Waal, die ondertussen een eind in de zestig is, neemt de lezer mee op ontdekkingstocht.  Hij kijkt hierbij terug op zijn jarenlang carrière van onderzoek, veldwerk en experimenten.  Het gezichtsveld houdt hij breed door ook aandacht te hebben voor het werk van collega’s. De theorie die de lezer voorgeschoteld krijgt is, dat elk dier intelligent is maar op een andere manier dan wij mensen intelligentie interpreteren.  Maken dieren plannen? Denken ze vooruit?

Onderzoek bij apen en mensapen mondde uit in evolutionaire cognitie.  Geen zorg.  Ik kende de term ook niet en ben het gaan opzoeken.  Cognitie betekent het vermogen om informatie te vergaren, te verwerken en er daarna iets mee te doen.  Laat deze moeilijke term je niet afschrikken om dit boeiende boek te lezen.  Doorheen heel het boek staan voorbeelden van cognitie. Zo is er de chimpansee die gezichten herkend.  Of een andere chimpansee die negen cijfers, die in steeds wisselende volgorde verschijnen en verdwijnen op een touchscreen, aanduidt in 210 milliseconden! Of nog een andere chimpansee die stro bij mekaar raapt voor de koude temperatuur die in aantocht was.

Het boek staat vol boeiende observaties van het natuurlijke gedrag van dieren zoals olifanten, papegaaien, tijgers en kraaien.  De vraag in de titel is allesbepalend.  Sta je open voor deze kennis of niet.  Charles Darwin in zijn tijd alvast wel.  Dit is een prima boek om nieuwe inzichten te verwerven over het dierenrijk.

Tags: Natuur