• ISBN: 9789052109053
  • Bladzijden: 168
  • Datum: 3/04/2013
  • Uitgeverij: Tirion Natuur
  • HERKEN DE VOGEL Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HERKEN DE VOGEL Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De ondertitel “500 Europese vogels in woord, beeld en silhouet” verwoordt uitstekend wat je van dit boek kunt verwachten. Je krijgt niet enkel uitgebreide informatie over de vogels maar ook mooie foto’s en duidelijke silhouetten. Op de achtercover wordt gewag gemaakt van “Dé ultieme gids voor de beginnende vogelaar”. Dit is slechts ten dele waar: in het boek wordt trouwens verwezen naar de meer wetenschappelijk getinte veldgidsen. Het is ondenkbaar dat je alle informatie over het uiterlijk en gedrag van de vogels in één boek zou kunnen proppen. Denk maar aan de verschillende levenswijzen van de jonge (juveniele) vogels met de volwassen of adulte vogels, nestbouw, voortplanting, ruiperiodes, bescherming ed.

Ondanks deze bemerkingen zul je met dit boek een heel eind op weg geraken in de wondere wereld van onze gevederde vrienden. Vooraan in het boek vind je de lijst met de gebruikte afkortingen die de grootte van de vogels aanduiden. Bij elke vogelsoort wordt zowel de Nederlandse als de wetenschappelijke naam vermeld. Een bijzonder goede vermelding verdient het hoofdstuk “Vogeltopografie” met de gedetailleerde veldkenmerken. Nog een handig hulpmiddel zijn de QR-codes die verwijzen naar opnames met de zang en roep van de beschreven vogels.

Dankzij het relatief grote formaat van het boek komen de kleurenfoto’s mooi tot hun recht. Het nadeel van dit formaat is dat je het boek niet gemakkelijk kunt meenemen. Dat het boek vertaald is uit het Deens kun je merken aan het ontbreken van sommige vogelsoorten zoals de zwarte kraai of de roek.

Door de harde cover en de veelheid aan informatie zul je lang van dit boek kunnen genieten.

Tags: Vogelgids