• ISBN: 9789038924762
  • Bladzijden: 298
  • Datum: 20/06/2015
  • Uitgeverij: Elmar
  • HANDBOEK FIETSREPARATIES  Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HANDBOEK FIETSREPARATIES  Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De verkoop van fietsen zit nog steeds in de lift. Een logisch gevolg is dat de fietsherstellers meer werk krijgen. Wachttijden van langer dan een week zijn dan ook geen zeldzaamheid. De beste remedie is om zelf de hand aan de ploeg - in dit geval de fiets - te slaan. Om eventuele calamiteiten te vermijden is een degelijke handleiding meer dan noodzakelijk. Het “Handboek fietsreparaties” van Rob van der Plas kan hierbij zeker soelaas bieden.

De eerste uitgave dateert van 2007 maar omdat de techniek niet stilstaat, kreeg het boek in 2011 een update en nu ligt de bijgewerkte uitgave 2015 in de rekken. Het boek behandelt zowel herstellingen als regulier onderhoud aan de fiets. De eerste drie hoofdstukken behandelen algemene onderwerpen en daarna komen de specifieke onderdelen een voor een aan bod. Sommige onderdelen kunnen verschillende benamingen hebben, daarom is hier gekozen voor de gangbare Nederlandse en Vlaamse uitdrukkingen.

Alle mogelijke herstellingen worden in het boek stap voor stap beschreven en toegelicht met duidelijke foto’s en/of instructietekeningen. Ook de benodigde gereedschappen zijn opgenomen. In het boek zijn zowel de oude als de nieuwe technieken uitgelegd, een voorbeeld: bij het hoofdstuk “Onderhoud van het balhoofd” beschrijft de auteur zowel het oude balhoofd met opgeschroefde onderdelen als het tegenwoordig meer aangewende draadloos balhoofd. Je kunt dus evengoed met een oudere fiets als met een moderne uitgave aan de slag.

Dat het boek actueel is bijgewerkt merk je onder andere aan de vermeldingen van de Rohloff en NuVinci versnellingssytemen. Als het Pinion-systeem en de riemaandrijving zouden doorbreken zullen ze in de volgende uitgave aan bod komen. Het boek sluit af met een bibliografie en een uiterst handig register.

Tags: Fietsen