• Bladzijden: 144
  • Richtprijs: € 19,99
  • Datum: 26/12/2017
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • DE MEERKOET Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE MEERKOET Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Ogenschijnlijk het zoveelste boekje in een reeks over een watervogel, maar wat voor interessant verhaal over een dier dat over een uitgekiend aanpassingsvermogen lijkt te beschikken. De meerkoet, een alledaagse vogel, vergeet het maar! Weliswaar kun je dit dier overal vinden waar er een behoorlijke wateroppervlakte is en is zijn of haar aanwezigheid dus "gewoontjes", maar dat geldt niet voor het gedrag, de activiteiten, de gewoontes, ...

Er zijn meerkoeten die het jaar rond netjes en vaak in familiekring in onze buurt blijven, maar er zijn evenzeer soortgenoten die in grote groepen zuidwaarts trekken, verder dan de Sahara zelfs. Normaal bouwen meerkoeten hun nesten met natuurlijke materialen als takjes en gras, maar er zijn er evenzeer die daarvoor plastic en ander afval gebruiken. Sommige meerkoetgezinnen willen hun tienerkinderen zo snel mogelijk uit het nest, maar er zijn er ook die nog thuis wonen als moeder meerkoet al haar volgende broedsel aan het verzorgen is.

De meerkoet is blijkbaar een watervogel die zich moeiteloos aan omstandigheden kan aanpassen. De auteur omschrijft het dier daarom in soms aan de hand van typisch menselijke karaktertrekken: de profiteur, de vechter, de avonturier, de parasiet,... Meerkoeten zijn overal in waterige gebieden, maar de ene meerkoet is duidelijk de andere niet!

Het zijn niet alleen de eigenschappen van individuele meerkoeten die dit boekje zo lezenswaard maken. De auteur, al meerdere decennia een uitmuntend en volhardend vogelaar, beschrijft deze op het eerste zicht wat eenvoudige watervogel niet alleen vanuit zijn grote kennis, maar doet dat zowel prettig als boeiend. De natuur -in voortdurende verandering- zou er gebaat mee zijn mochten meer auteurs op Remco Daalder-achtige wijze hun kennis en liefde aan de man brengen.

Tags: Natuur