• Richtprijs: € 19,99
  • Datum: 4/09/2016
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers België
  • DE GOUDVINK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GOUDVINK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit leuke boek vertelt Achilles Cools over zijn natuurobservaties van de goudvink.  Het is altijd interessant om over de bevindingen van vogelaars te lezen en hiervan te leren. Zo is de goudvink zelden te zien in Vlaanderen en Nederland. Maar ze zijn er wel. Het grote verschil tussen een mannetje en een vrouwtje is de kleur.  Het mannetje is uitzonderlijk mooi en het vrouwtje is muisgrijs.  De ene mag opvallen, de andere is liefst onherkenbaar. De enige uitzondering op deze mannetjespracht is de Azorengoudvink.  Hoe dit komt is nog niet achterhaald maar op de Azoren zijn beide geslachten muisgrijs.

Een ijverig koppeltje kan tot drie legsels in een seizoen broeden. De jongen onthouden hun geboorteplaats en keren in het broedseizoen terug naar hun roots.  Net zoals de gierzwaluw!

Het observatorium van de schrijver bevindt zich op de eenvoudigste plaats die er is.  Zijn eigen tuin.  Dit groen plekje wordt speciaal ingericht om vogels en meer specifiek, de goudvink, te lokken.  Er is een vijvertje aangelegd om veel verschillende vogelsoorten aan te trekken. Diverse voederplekjes, kamperfoelie, lijsterbes en dichte struiken zorgen voor gevarieerd eten en een veilig onderkomen.  De schrijver ondervindt op die manier zelf dat vogelkijkplezier meestal start in de eigen tuin. Zelf heb ik enkele tips uit het boek toegepast in mijn eigen tuin.  En na enkele dagen had ik al meer vogels op bezoek!

De zoektocht naar de goudvink kan starten. In de eigen tuin of onderweg in de Lage Landen tot zelfs op de Azoren!

Tags: Vogelgids