DE ABEEK

Book DE ABEEK
  • DE ABEEK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ABEEK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Nog vooraleer de Abeek de grens tussen het Vlaamse en het Nederlandse Limburg overschrijdt verandert ze weleens van naam en zoekt, weliswaar gedwongen, tijdelijk een andere bedding op. Om maar te zeggen dat dit niet zomaar een beek is. Haar lengte van 60 km vertelt dat overigens ook. In de loop der tijden had de Abeek een geweldige impact op het leven op haar oevers; samen met de auteurs ga je op zoek nnar het verhaal van deze veelzijdige beek.

Vooreerst ontwarren de auteurs de knopen in de naamgeving en de loop van de vaak lieflijke Abeek. Kaartmateriaal, historisch en hedendaags, illustreert hoe deze beek in in de loop der eeuwen een weg zocht in het Limburgse Maasland. Een waterloop als deze kan meerdere functies uitoefenen; de Abeek combineerde ze allemaal.

Water was een belangrijke factor bij de keuze van vestingplaatsen, maar kan je nadien ook beschermen tegen aanvallers met minder fraaie bedoelingen. Op die manier kan water ook conflicten uitlokken. Voor de levering van energie aan de oeverbewoners was de Abeek zeer belangrijk: meer dan twintig watermolens stonden er ooit op haar oevers; gemiddeld op minder dan drie kilometer van elkaar. Daarnaast leverde dit watertje ook stof voor verhalen en poëtische gedachten. Vooral van belang voor de mens uit de 21ste eeuw is de recreatieve rol die de beek opneemt. De toekomst lijkt dan ook verzekerd.

De auteurs snijden op zeer kundige wijze een brede waaier aan verwante onderwerpen aan en bezorgen de geïnteresseerde lezer pakken boeiende informatie over wat er zoal gebeurde op de oever van een toch eerder bescheiden waterloop. Het Regionaal Landschap Kempen & Maasland illustreert met deze rijkelijk geïllustreerde en leerrijke uitgave nogmaals haar voortrekkersrol in het moeilijke grensgebied van landschapsbeheer, erfgoed, natuur en recreatie.

Ondertitel: "Levensader van beide Limburgen".

Tags: Natuur, Vakantie Limburg