• Bladzijden: 160
  • Categorie: Wandelgidsen
  • Richtprijs: € 17,99
  • Datum: 8/11/2013
  • VLAAMSE VOLKSVERHALEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VLAAMSE VOLKSVERHALEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het uitgangspunt van de schrijver om wandelingen met een volksverhaal op te nemen in dit boek was tweeërlei. De eerste vereiste was dat je vandaag de dag nog verschillende locaties van het verhaal moet terugvinden in het parcours.  En de tweede doelstelling was dat de wandeltocht een lengte moet hebben die voor iedereen haalbaar is.  De routes variëren dan ook van 9 km tot 15,9 km.  Per provincie zijn er vier wandelingen uitgewerkt, met telkens een ander thema.  Je kan telkens kiezen tussen sociale thematiek, religieuze- en literaire verhalen en echte volksverhalen.

Vooraan in dit boek lees je hoe je deze gids het best gebruikt. Iedere wandeling is volgens eenzelfde stramien uitgewerkt.  Naast een volgnummer, de plaatsnaam en de titel vind je icoontjes die je helpen bij het kiezen van een route.  Deze icoontjes duiden op haalbaarheid voor kinderen en/of kinderwagens, geschikt voor hondenbaasjes of ideaal voor natuurliefhebbers. De praktische informatie bevat de lengte van het parcours, de vertrekplaats, het soort weg, de bewegwijzering en de parkeermogelijkheden.  Naast het informatieadres vind je ook inlichtingen over eventuele mogelijkheden om een hapje te eten.  De gedetailleerde kaart markeert de route, de afstand, het percentage verharde wegen en de moeilijkheidsgraad.  De wandelkaarten zijn scheurvast en waterbestendig.

In de korte voorstelling van de wandeling zijn ook bezienswaardigheden opgenomen. Het verhaal over elke wandeltocht is mooi uitgewerkt.  Maar hierna volgt toch wat informatie die ik niet terugvond in dit boek.  Bij de wandeling in Wintershoven, ‘de heiligen van de Moorbeekvallei’, is het kasteel Donnea niet vermeld.  Nochtans ligt dit mooie kasteel, in rococostijl,  op de besproken route.  Voor diegenen die in Wellen de wandeling maken over de bokkenrijders: het hotel-restaurant in het kasteel van Rullingen is dicht sinds het voorjaar 2013. Tijdens de wandeling in Zoutleeuw neemt het natuurreservaat Het Vinne een groot stuk van de wandeling in.  De schrijver vergeet te vermelden dat naast een bezoekerscentrum er ook een cafetaria is waar je lekker en goedkoop kan eten.

Lannoo’s dicht-bij-huisgidsen blijven een goed concept.

20 lusvormige tochten in het decor van Vlaamse legendes en volksverhalen

Tags: Dicht-bij-Huisgidsen, Erfgoed, Vlaanderen, Wandelroutes