LANDSCHAPSDOEBOEK

Book LANDSCHAPSDOEBOEK
  • LANDSCHAPSDOEBOEK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • LANDSCHAPSDOEBOEK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De ontwikkeling van tien waardevolle en zeer mooie wandelgebieden, Greenspots genoemd, hebben geleid tot de uitgave van deze wandelgids.  Overzichtelijk en op een originele manier worden de 400 km aan wandelwegen voorgesteld.  En dit afwisselend met extra 12 wandeltips, meer dan 50 landschapsdoetips en allerlei informatie over Haspengouw en Voeren.  Interessant en boeiend zijn de tips over proeven, bezoeken, koken en waarnemen.  De lezer wordt hierbij geholpen door de infokadertjes over fauna & flora, landschapselementen en bijzondere plaatsjes.

Tien van de twaalf hoofdstukken zijn besteed aan wandelingen in Haspengouw.  De wandelnetwerken van de Voerstreek en Sint-Pietersberg worden elk in een apart hoofdstuk voorgesteld.  Het netwerk van Sint-Pietersberg ligt gedeeltelijk in Vlaanderen, Wallonië en Nederland. Dankzij de knooppunten kan de wandelaar hier ook zijn eigen trip uitstippelen, gebruikmakend van een overzichtelijke topografische kaart.

Deze uitgave is verrassend leuk samengesteld.  Per Greenspot, waar je tot vier verschillende wandelingen kan maken, is er een uitklapbare pagina met een situatieschets van een extra route. Bij deze wandeltip staat de afstand, de vertrekplaats, de bewegwijzering en mogelijkheden om de innerlijke mens te versterken. Verder krijg je de plaatselijke geschiedenis mee zoals van Alden Biesen, Rullingen of Heks.

Wandelaars, die al in deze streek geweest zijn, zullen wel al opgemerkt hebben dat de Greenspots zeer goed onderhouden zijn.  De verschillende startplaatsen liggen er steeds mooi bij en dankzij de vele vrijwilligers zijn de wandelwegen altijd proper en netjes.  De samenwerking tussen verschillende organisaties zorgt ook voor een goede toegankelijkheid van deze wandelgebieden en een verder herstel van het landschap.  Dankzij dit boek kan de wandelaar dit mooi stukje Vlaanderen (her)ontdekken en genieten van het landschap,  eventueel aangevuld met een picknick…

Ondertitel: Ontdek de Greenspots van het Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren

Tags: Wandelen, Wandelgidsen