• Bladzijden: 0
  • Categorie: Wandelgidsen
  • Datum: 29/04/2012
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • IN FLANDERS FIELDS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • IN FLANDERS FIELDS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In aanloop naar de 100-jarige viering van ‘Den Grooten Oorlog’ in 2014 is deze goed gedocumenteerde wandelgids een kleinood bij uitstek.  Met respect een eerbied voor de vele slachtoffers en de talloze begraafplaatsen wordt tijdens elke route een stukje oorlogsgeschiedenis toegelicht.  De gidsen, Robert Declerck en Margis Sabogardi, leggen duidelijk uit hoe je de wandelfiches best gebruikt.  25 lusvormige wandelingen hebben ze uitgestippeld waarbij de startplaats makkelijk te vinden is.  Dit is meestal aan de kerk van het dorp of bij het plaatselijke station. De zéér duidelijke kaartjes mét legenda vermelden telkens de URL van de plaatselijke toeristische dienst. Elke wandeling voert je langs de plaatselijke oorlogsmonumenten en begraafplaatsen.

Tijdens de wandelingen is er aandacht voor diverse monumenten, standbeelden, gedenktekens, gedenkzuilen en musea.  Aanraders zijn In Flanders Field in Ieper, het Talbot House in Poperinge, het Sanctuary Woodsmuseum in Zillebeke, het Museum van de Dorst in Alveringem en het Memorial Museum Passchendaele.  Bij elke wandeling zijn er enkele plaatselijke eetgelegenheden en logies opgenomen waar je kan verpozen om de innerlijke mens te versterken en om even de opgedane impressies te overpeinzen.  Wandel naar de Dodengang in Diksmuide, onder de Menenpoort in Ieper of naar het bekende beeld van Het treurende ouderpaar in Vladslo.

Je voelt de betrokkenheid van het schrijversduo én hun grote interesse in het onderwerp.  Vooral de verhalen over Georges Guynemer, Karel Cogge en  Lewis Gunner Harry Patch vragen om stilte en respect.  Geen betere uitgave als ‘In Flanders Fields’ om terug te gaan in de tijd … die we nooit mogen vergeten.

ondertitel: 25 historische bestemmingen met een verhaal

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Eerste Wereldoorlog, Geschiedenis, Wandelen, Wandelroutes