• Bladzijden: 318
  • Datum: 27/01/2014
  • Uitgeverij: Atlas contact
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers België
  • OP DE VLEUGELS VAN DE DRAAK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OP DE VLEUGELS VAN DE DRAAK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Lieve Joris voorstellen is allang niet meer nodig.  Deze ervaren reizigster en verhalenvertelster uit Limburg heeft al heel wat bekroonde werken op haar naam staan.  Haar boeken zijn in vele talen vertaald.  Met dit boek neemt de schrijfster ons mee op haar reizen tussen Afrika en China.  Heel wat kleine handelaars reizen af en aan tussen het zwarte continent, Dubai en de Oostkust van China.  Er worden goederen verhandeld tussen verschillende steden zoals Dar es Salaam in Tanzania en Guangzhou in China, tussen Mogadishu in Somalië en Hongkong, tussen Dubai en Durban in Zuid-Afrika.

Op haar reizen ontmoet de auteur heel wat boeiende personen die haar mee op sleeptouw nemen en haar laten kennismaken met de plaatselijke levenswijze en vooral hun eigen manier van zaken voeren. In Beijing ontmoet ze Luc.  Hij is van Afrikaans afkomst en woont reeds zesentwintig jaar tussen de Chinezen.  Naast commerçant is hij ook acteur. Hij speelde in verschillende films met Jackie Chan.  Via Luc kan ze deelnemen aan een driedaags congres over handel tussen China en Afrika. Door handel te drijven met collega’s van andere continenten moet je niet alleen cultuurverschillen overwinnen maar ook klimatologische verschillen.  Zo blijkt uit de kledij van Joseph, die afkomstig is uit Ivoorkust. In Guangzhou loopt hij op een zachte herfstdag gekleed met sjaal en muts.  Hij heeft het koud.

Via deze reisverhalen maak je kennis met een slangendrankje, treinconversaties en het verhaal van de negen stenen.  Je leest over een Malinese handelaar die nauwelijks kan lezen en schrijven maar toch drie keer per jaar de oversteek maakt en over een Congolese zakenvrouw die inkopen doet in Dubai.  Zin in veel couleur locale? Dan moet je zeker dit uitstekende boek lezen!

Ondertitel: Reizen tussen Afrika en China

Tags: Reisverhalen