• Bladzijden: 270
  • Datum: 30/10/2010
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: VBKU
  • EEN KNEEDBAAR LAND  Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN KNEEDBAAR LAND  Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het boek kwam niet tot stand na enkele occasionele bezoeken maar wel door een verblijf van een gans jaar. De auteur trok negen maanden door het Noord-Eiland, drie maanden door het Zuid-Eiland en verbleef dan nog een korte periode op de Chatham archipel. Dat dit nodig was om het land enigszins te doorgronden blijkt wel uit de verhalen. Verscheidenheid is troef in Nieuw-Zeeland. Het land is verdeeld in twee grote en een aantal kleinere eilanden. Niet enkel geografisch zijn er variaties, ook demografisch zijn er grote verschillen. Nieuw-Zeeland wordt bevolkt door Maori’s en Pakeha’s. Maori staat voor de ‘oorspronkelijke bewoners’ en hun taal. Met Pakeha worden de bewoners van Europese of westerse herkomst bedoeld. Het overgrote deel van het boek gaat dan ook over de verhoudingen tussen deze twee bevolkingsgroepen. Al moet er onmiddellijk aan toegevoegd worden dat er eveneens een grote verscheidenheid is tussen de verschillende Maoristammen.

Tijdens zijn verblijf heeft de auteur alle moeite gedaan om de traditionele toeristenvallen te ontlopen. Daarvoor neemt hij zijn intrek in Bed&Breakfast’s en gaat hij op stap met zowel de Maori’s als de Pakeha’s.

De titel van het boek verwijst naar de flexibele instelling van de Nieuw-Zeelanders. Ze hebben het vermogen om zonder veel omhaal radicaal van koers te veranderen. In de afgelopen decennia zijn ze zowel de rijkste mensen van de wereld geweest als achterblijvende paupers. Ze hebben hun land beschouwd als mono-, bi- en multicultureel, en zichzelf als socialisten, neoliberalen of neoconservatieven.

Niet onbelangrijk is dat het boek afsluit met een verklarende woordenlijst met begrippen uit het Maori.
Door zijn boeken over de Zuidzee-eilanden, Amerika, Canada en Nieuw-Zeeland is Rudi Rotthier stilaan op weg om onze Vlaamse Paul Theroux te worden.

Tags: Bezienswaardigheden Nieuw-Zeeland, Reiservaringen, Reisverhalen, Vakantie Nieuw-Zeeland