• Bladzijden: 80
  • Richtprijs: € 8,95
  • Datum: 20/09/2014
  • Uitgeverij: Informatie Verre Reizen
  • TE GAST IN INDIA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • TE GAST IN INDIA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In juli verscheen een gloednieuwe uitgave van 'Te gast in India' waar zes auteurs aan hebben meegewerkt. In tien hoofdstukken schetsen ze een beeld van het échte India. Ze gaan boeiend van start met de vele contrasten van India te beschrijven: godsdienst, cultuur, klederdracht, inkomen, transportmiddelen. Zo kan de auteur naadloos overgaan tot het kastenstelsel. Het is reeds meer dan 60 jaar afgeschaft maar nog steeds zichtbaar aanwezig. Zo krijg je het voorbeeld van de zilversmeden die allemaal in eenzelfde straat hun waren verkopen omwille van het kastenstelsel. Anders geef je hieraan wellicht geen aandacht. Dat is nu net wat de redactie van 'Te gast in' wil nastreven: kennis maken met het échte leven in India. De reden van het wat en hoe maakt een reis nog zo boeiend.

Het boekje is ook heel praktisch opgevat. Zo waarschuwt Mirjam Letsch je voor de 'sand witches', het is echt niet wat je verwacht als je dit leest op de menukaart. Je krijgt heel wat tips, zowel voor vegetariërs als voor vleeseters. En ze eindigt in haar gastronomische bijdrage met een mythe uit de wereld te helpen over voedsel van wegrestaurantjes.

En dan reis je met de trein door India, in tweede klasse. Er valt dus heel wat te beleven. Aangekomen in Bangelore reis je verder, figuurlijk dan, door de vele typische onderwerpen van dit land. En daar mag de Ganges niet bij ontbreken. Varanasi, de heilige stad langs de Ganges, is de favoriete plaats voor de hindoes om gecremeerd te worden. En er gebeurt nog veel in die rivier, zet je maar schrap als je die bijdrage leest.

Je hebt wellicht al gehoord over Bollywood, het mekka van de Indiase filmindustrie? Dat er meer bloot is op het scherm zal je wellicht niet verbazen. Maar wist je dat die Bollywood-films ook een bijdrage leveren tot het accepteren of bespreekbaar maken van echtscheidingen, homosexuele en buitenechtelijke relaties? Kortom je krijgt een totaalbeeld van India in een kort bestek van 80 bladzijden. Een huzarenstukje maar zeer goed geslaagd en bovendien boeiende lectuur.

Tags: Te gast in, Vakantie India, Verre bestemmingen