• Richtprijs: € 24,99
  • Datum: 18/10/2014
  • Uitgeverij: Manteau
  • Verdeeld door: Standaard Uitgeverij
  • REISGIDS NAAR DE EERSTE WERELDOORLOG IN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • REISGIDS NAAR DE EERSTE WERELDOORLOG IN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De eerste editie van dit boek, gepubliceerd in 2008, had het oorlogsterrein als het ware nog voor zich alleen. Bij deze tweede editie moet er opgebokst worden tegen de concurrentie van eindeloos veel andere uitgaven. Om die strijd met enigszins vergelijkbare wapens aan te gaan had de uitgever toch minstens een scheut kleur mogen toevoegen en wat meer aandacht besteden aan de kwaliteit van de foto's.

Inhoudelijk blijft het stramien van het boek ongeveer hetzelfde. De monumenten, musea, slagvelden en aanverwante worden chronologisch opgedeeld volgens belangrijke oorlogsfasen: de Duitse inval, de bezetting, het IJzerfront, de gevechten rond Ieper en de bevrijding. Elk van deze hoofdstukken wordt voorafgegaan door een beknopt historisch overzicht.

Door de stortvloed aan informatie over de Eerste Wereldoorlog, zowel via boeken als andere kanalen, geraakt het lezerspubliek steeds beter geïnformeerd over de gebeurtenissen van toen en de monumenten die daaraan herinneren. In dat opzicht is het moeilijk te begrijpen hoe uiterst minimaal de aandacht is voor bijvoorbeeld de Necropolis van Grimde (Tienen), toch een van de meest bijzondere monumenten uit de oorlogsgeschiedenis.

Deze gids pretendeert niet alle oorlogsmonumenten te vermelden, daarop mag deze uitgave dan ook niet beoordeeld worden. Toch vind ik het minder begrijpelijk, dat in Halen waar de fameuze slag der Zilveren Helmen plaatsvond, geen melding wordt gemaakt van het monument op de Markt. Zeker niet goed te praten is dat een ander monument wordt toegeschreven aan de "Zwarte Ruiters", terwijl de moedige wielrijders-karabiniers die vochten in Halen toch wijd en zijd belend staan als "Zwarte Duivels"... Nog bij dezelfde veldslag spreekt de auteur zichzelf tegen over het aantal Belgische gesneuvelden: eerst is er sprake van 140, enkele paragrafen verder zijn er 180. En in werkelijkheid?

Ik snuister ook graag eens in de index en zag daar plaatsen als Amerongen, Amiens, Arras, Harderwijk, Maastricht, Nunspeet, Rotterdam, enz... niet meteen plaatsen die je verwacht in een reisgids over België. Een extraatje zullen we maar denken.

Tags: België, Eerste Wereldoorlog