• Bladzijden: 80
  • Richtprijs: € 8,95
  • Datum: 15/10/2010
  • Uitgeverij: Informatie Verre Reizen
  • NEPAL, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NEPAL, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Nepal is een land van contrasten. Aan de ene kant houden ze enorm vast aan tradities en anderzijds is er een enorme modernisering bezig. Nepal is ook het land van de Himalaya met bergtoppen boven de 8000 meter. Aan monumenten ontbreekt het al evenmin in Nepal. Met name in de vallei van Kathmandu staan er zeven van de 3000 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. De uitgeverij verzamelde vijf Nepal-kenners die elk een andere specialiteit hebben. In tien stukjes brengen ze je een zeer diverse kijk op dit land.

Lucia de Vries verblijft sinds 1993 in Nepal en schetst je eerst de huidige situatie van dit land met zijn vele contrasten. Nick Meynen vervolgt dit verhaal met een terugblik op de politieke geschiedenis en wat de toekomst mogelijks zal brengen. Hij verbleef een paar jaar in Nepal en schreef er onlangs nog een boek over. Cindy Paudyal gooit het over een gans andere boeg en maakt je wegwijs in de Nepalese keuken en eetgewoonten. Zo leer je hoe met je rechterhand te eten en kan je thuis alvast de bijzondere zithouding oefenen.

Daarna komt Nick terug met een stukje over ecologie en het watertekort waar je zich mogelijks in Nepal mag aan verwachten, zelfs in de hotels. Boeiend is het verhaal dat hij brengt over het ecologisch dorpje Hamro Gaun van René Veldt. Nick heeft aan dit boekje vijf bijdragen geleverd en in het volgende onderwerp gaat hij de spirituele toer op. Hij schetst je zeer goed vanuit een neutraal standpunt de situatie en waarschuwt je voor mogelijke valkuilen en kwakzalvers. Daarna trekt hij met je de bergen van de Himalaya in en stelt je het nieuwe Great Himalaya Trail-project voor.

Mirjam Letsch heeft het over sieraden, hoe te kopen en te dragen. Deze tips zijn echt wel belangrijk als je zich wil onderdompelen in de Nepalese cultuur. Nick gaat trouwens verder over cultuur en kunst in Kathmandu, die ook zeer moderne trekken vertoont. Lucia besluit met een verhaal over een jonge Nepalese met moderne opvattingen maar toch nog steeds de verbondenheid met tradities en bijgeloof bezit. Zoals steeds krijg je als laatste een bundel praktische informatie. Daarin verneem je ondermeer dat toiletpapier een uitvinding is van de Westerse wereld en dat dit niet te vinden is in Nepal.

Opnieuw krijg je een boekje met een unieke beschrijving van het land. Insiders geven je een écht beeld van het leven in Nepal. Dit is onmisbare achtergrondinformatie voor wie Nepal als reisdoel heeft, maar is ook zeer waardevol voor wie interesse heeft in dit land van contrasten.

Tags: Bezienswaardigheden Nepal, Himalaya, Te gast in, Vakantie Nepal, Verre bestemmingen