CARIBEN (CAPITOOL REISGIDSEN)

Book CARIBEN (CAPITOOL REISGIDSEN)
  • CARIBEN (CAPITOOL REISGIDSEN) Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CARIBEN (CAPITOOL REISGIDSEN) Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Een kanjer van een boek, maar er zijn dan ook behoorlijk wat eilanden te beschrijven. Naargelang hun omvang en hun toeristisch belang bieden de auteurs meer of minder uitgebreide informatie rond allerhande thema's: stranden & watersporten, musea, parken, shopping, bezienswaardigheden, accomodatie en eetmogelijkheden allerhande, vakantiemogelijkheden, praktische reisinformatie, interessante weetjes, ...

De lezer krijgt informatie over eilanden in een zeer uitgestrekt gebied. Om enig overzicht te houden maakten de auteurs en of vertalers een geografisch overzicht dat half Engels en half Nederlands is. Niet alleen blijven sommige termen onvertaald (Leeward Islands en Windward Islands), bovendien zou de lezer moeten weten dat de Engelstalige indeling niet overeenstemt met de Nederlandstalige. In het Nederlandse vertaling gaat het weliswaar om de Bovenwindse en de Benedenwindse Eilanden, maar deze eilandengroepen bevatten enkele andere eilanden dan in het Engels het geval is. Verwarring mogelijk dus. De bijdehandse reiziger vindt wellicht zijn weg in de eilandse naamsverwarring, maar ze ware beter vermeden geweest.

Ook in de inhoudstafel duikt taalverwarring op: de Kaaimaneilanden moet je zoeken onder Cayman Islands, de term Kleine Antillen komt nergen voor de Grote Antillen daarentegen wel. Van Haïti wordt alleen gemeld dat het op het zelfde eiland ligt als de Domenicaanse Republiek, verder wordt het doodgezwegen.

Deze gids bevat veel van de nuttige en bruikbare ingrediënten van andere Capitoolreisgidsen: goede informatie, fraaie foto's, diverse kaartjes, ... Hopelijk krijgt in een toekomstige editie ook Haïti een plaatsje en wordt de geografische en taalkundige verwarring aangepakt.

Tags: Capitool reisgidsen, Vakantie Cariben