JORDANIË & SYRIË

Book JORDANIË & SYRIË
  • JORDANIË & SYRIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • JORDANIË & SYRIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Jordanië en Syrië grenzen aan elkaar en zijn gelegen in een vrij rumoerige regio. Israël, Libanon en Irak zijn immers hun buurlanden. Niet bepaald landen voor reizigers op zoek naar rust. Het doel van deze reeks 'te gast in' is niet je een lijstje te bezorgen met de "to do's". De auteurs brengen je wel naar het échte Syrië en Jordanië. Zo krijg je meteen een andere kijk op die populaire uitstap naar Petra. De originele bewoners werden er immers verdreven want ze blakerden de muren zwart en de ezels liepen er in en uit de rotswoningen. Wat verder is Petra de aanleiding om Jordanië als populaire filmlocatie toe te lichten.

Ze beginnen met het aantonen van de tegenstellingen in Amman. Het traditionele en het überhippe gaan er hand in hand en het is je meteen duidelijk dat Jordanië eigenlijk niet zo oubollig is. Een uitgebreid stukje over het koningshuis mocht niet ontbreken voor Jordanië. Het is een kunstmatig gecreeëerd land van na de Tweede Wereldoorlog met veel verschillende bevolkingsgroepen. Bij zijn ontstaan telde deze regio 200.000 inwoners, nu 6.3 miljoen waaronder heel wat Palestijnse vluchtelingen. Naast het brengen van welvaart is de belangrijkste taak van het koningshuis het land samen te houden. En daar zijn ze vrij goed in geslaagd.

En dan is er uiteraard die 'welvaart'. Ook in Jordanië draait het om geld en als toerist zal je dat wel aan den lijve ondervinden. De auteurs gaan dit item niet uit de weg, zelfs niet de bedevaartsweg van Abraham die er eigenlijk geen is. Een ander belangrijk thema is godsdienst en vrouwen. Het is zeer goed toegelicht zonder hierbij partij te kiezen. Kortom Jordanië krijgt hier in een zeer kort bestek een steengoede en correcte voorstelling.

Via de Blauwe Oase en een stoomtrein die er niet meer is komen we terecht in Syrië. Dit is wat men kan noemen een 'naadloze' overgang van Jordanië naar Syrië. Maar daardoor is het niet mogelijk om lezers die alleen geïnteresseerd zijn in Syrië onmiddellijk naar het juiste deel in het boekje te brengen. Ook op de overzichtspagina is dat niet duidelijk.

In Syrië start je met Damascus en de Golanhoogte. Er is heel veel aandacht voor tradities en maar goed ook want als je naar Syrië reist en daar geen rekening zou mee houden loop je letterlijk met je hoofd tegen een muur. Dat is net de bedoeling van deze reeks en daar zijn ze met dit boekje opnieuw zeer goed in geslaagd.

Tags: Bezienswaardigheden Jordanië, Bezienswaardigheden Syrië, Petra - Wereldwonder, Vakantie Jordanië, Vakantie Syrië