ISRAËL & DE PALESTIJNSE GEBIEDEN

Book ISRAËL & DE PALESTIJNSE GEBIEDEN
  • ISRAËL & DE PALESTIJNSE GEBIEDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ISRAËL & DE PALESTIJNSE GEBIEDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Israël & de Palestijnse gebieden is een nieuwe uitgave van de boekenreeks 'te gast in'. Opnieuw geven zij de lezers een beeld over het leven zoals het in werkelijkheid is in dit land. Toch wel geen eenvoudige taak om in dit conflictgebied geen partij te kiezen. Ook daarom zijn er acht auteurs betrokken die allemaal een band hebben met Israël of de Palestijnse bevolking. Ze stellen je het ganse land voor van het noorden van Israël tot het zuiden met de Negev woestijn en de badplaats Eilat.

Starten doen we in het noorden, beter bekend als Galilea met de stad Nazareth. Nicolien Zuijdgeest, een journaliste die diversiteit hoog in het vaandel draagt, probeert je te overtuigen dat deze noordelijke regio meer is dan alleen maar bijbelse plaatsen. In het volgende verhaal schetst Karin van Nooten je een beeld over de smeltkroes van godsdiensten en nationaliteiten in Israël. Het is een prachtige beschrijving over de immigratiegolf met zijn negatieve en positieve gevolgen. Waarna Nicolien terug aan het woord is over een onderwerp dat mij heel nauw aan het hart ligt: de verdrijving van de Palestijnen uit hun huizen sedert meer dan 60 jaar. Voor het eerst vernam ik van het bestaan van Zochrot. Dit is een groep Israëlische burgers die deze drama's, die trouwens nog steeds voortduren, bewust willen maken onder de Israëlische bevolking.

Uiteraard is er ook een stukje over het Israëlische leger en de dienstplicht, over de orthodoxe joden, Jeruzalem als bedevaartstad en de beruchte muur. Bij deze laatste krijg je reistips hoe het best deze muur te ervaren.  En wat voor mij doorgaat als een 'leeg' gebied, de woestijn van Negev, blijkt toch meer leven te bevatten dan aanvankelijk gedacht. Met het weinige water doen ze er op een inventieve manier aan landbouw. Dit en nog andere items hebben mij alvast overtuigd dat we niet alleen een zeer divers beeld krijgen van Israël en de Palestijnse gebieden, maar ook een neutrale visie. Een optimale voorbereiding op een verblijf of rondreis in Israël.

Dit boekje zou ook best een handboek kunnen zijn in de lessen godsdienst. Sprekende verhalen over het échte Israël, het ontstaan en de Palestijnse bevolking, zullen zeker gesmaakt worden bij de kritische jeugd van vandaag.

Tags: Bethlehem, Citytrip Jeruzalem, Nazareth, Palestina, Vakantie Israël