• Bladzijden: 440
  • Datum: 12/07/2010
  • Uitgeverij: ANWB
  • Verdeeld door: Lannoo
  • CALIFORNIË (ANWB WERELDGIDS) Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CALIFORNIË (ANWB WERELDGIDS) Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Informatief, kleurrijk, overzichtelijk en goed in de hand liggend, dat zijn toch wel enkele belangrijke karakteristieken waarop reisgidsen uit de reeks Wereldgidsen prat kunnen gaan. Niet echt verwonderlijk als je weet dat de oorspronkelijke uitgave een product is van de zeer degelijke Duitse uitgevershuis DuMont. Dat ook de vertaling van goede kwaliteit is mag best eens aangestipt worden.

Zoals wel vaker in reisgidsen vat ook deze aan met een hoofdstuk "land, volk en cultuur". Blij te noteren dat "geschiedenis" hier niet het ondergeschoven kindje is. In het hoofdstukje over Californische wijn lijkt de auteur zich wat op de vlakte te houden en lijkt me de positie van de zinfazndeldruif enigszins miskend. Onder "reisinformatie" vindt de lezer al het noodzakelijke om met ene gerust gemoed de ontdekking van Californië aan te vatten. Vooral de hoofdstukjes "accommodatie" en "communicatie" zijn degelijk; de auteur geeft blijk van kennis van zaken.

Auteurs van reisgidsen durven wel eens overdrijven. Hier staat de auteur meestal met beide voeten in de werkelijkheid, al lijkt het woordje" wel wat vaker op te duiken dan nodig. De Californische condor wordt bijvoorbeeld omschreven als "een aaseter uit de oertijd". Vogels uit de oertijd zien er toch enigszins anders uit, voor zover we ze ons kunnen voorstellen?

Het uitgebreide hoofdstuk "Onderweg" geeft een overzicht van talloze interessante plaatsen. Mede dankzij het goed uitgebalanceerde gebruik van kleuren geraak je snel wegwijs. Mooie foto's, overzichtskaarten en stadsplattegronden vormen een goede aanvulling bij de informatieve en niet overladen tekstgedeelten. Er is ook ruim aanvullende informatie, terwijl de stukjes "onderweg met de auteur" interessante tips bevatten.

California, here we come: we zijn met deze gids vooraf goed geïnformeerd!

Tags: ANWB uitgeverij, Vakantie California, Vakantie USA