• ISBN: 9789461612663
  • Bladzijden: 250
  • Datum: 4/06/2016
  • Uitgeverij: GEVOAR & Snoeck Publishers
  • WIE ES / WOAS WIE IN DE GENSCHE VOOLKSMEZIEK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WIE ES / WOAS WIE IN DE GENSCHE VOOLKSMEZIEK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Alleen de titel van deze "who's who" van de Gentse volksmuziek is in de streektaal; elders gebruiken Freek Neirynck en zijn talrijke lemmamedewerkers onze goed verstaanbare gemeenschappelijke moedertaal. Uit deze omvangrijke uitgave blijkt in de allereerste plaats de grote rijkdom van de volksmuziek in deze bijzonder levendige stad. Een zeer gevarieerde verzameling van componisten, toondichters, uitvoerders krijgt hier verdiende aandacht, samen met stuwende krachten allerhande op de achtergrond.

Naast figuren met een Gent-overschrijdende naam en faam als Karel Waeri, Walter De Buck, Vuile Mong en de Vieze Gasten, enz... is er ook veel aandacht voor anderen honderden figuren en organisaties die zich inzetten en verdienstelijk maakten / maken voor de Gentse volksmuziek. De ene al met grotere (Gentse) faam dan de andere, maar allemaal gedreven door de liefde voor muziek in de eigen taal.

Opvallend is toch wel de muzikale kracht van de levendige multiculturele wijk / deelgemeente Ledeberg. Hier begon de carrière van Will Ferdy, hier werd Koen Crucke geboren en maakt af een toe een rondgang als reus,. Ook vader en zoon Hubert en Patrick Van Damme, Luc De Smet, de Ledebirds, de hiphopper Letterfretter Mike, ... Onder het lemma Ledebirds vergaten de auteurs jammer genoeg de allerbelangrijkste naam, die van Mattias Laga, zowel dirigent, stimulator als uiterst creatief brein van dit wereldmuziekorkest, dat louter uit buurtbewoners bestaat. Dat wordt best  aangevuld in de geïllustreerde versie van deze uitgave, waaraan momenteel gewerkt wordt. Daarin wordt dan best ook gecorrigeerd dat Margit Sarbogardi geen zangeres maar liedjesauteur is.

De ganse ploeg medewerkers aan deze uitgave brengt een omvangrijk, boeiend en stimulerend overzicht van de rijke Gentse volksmuziek. Mocht er bij een volgende editie niet alleen beeld maar ook klank toegevoegd worden, dat zou werkelijk prachtig zijn.

Tags: Citytrip Gent