• Bladzijden: 156
  • Richtprijs: € 18,55
  • Datum: 6/06/2011
  • Uitgeverij: Erfgoedcel Hasselt
  • WA SPEELE ZE? Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WA SPEELE ZE? Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Een wandelzoektocht van enkele jaren geleden, naar de verdwenen Hasseltse cinema’s, ligt aan de basis van dit boek.  Jean-Paul Lambrichts ging op zoek naar het verleden van de Exploitation Cinématographique.   Hiervoor is de auteur gaan grasduinen in archieven, familie-albums, kranten en allerhande publicaties.  Deze zoektocht leverde heel wat beeldmateriaal op zoals affiches, inkomkaartjes, advertenties, correspondentie en foto’s.   Het boek is overladen met dit materiaal en geeft een extra inkijk in deze glorietijd.  1OO jaar geleden lagen de plannen voor een eerste cinema op tafel.  Voorheen vonden de projecties van bewegende beelden in openlucht plaats.  Deze ambulante ‘cinema’s’ trokken van kermis naar kermis maar die projecties waren niet zonder brandgevaar!

In 1911, zes jaar na Brussel, kreeg Hasselt haar allereerste cinéma, De Pathé, de moeder van alle Hasseltse bioscopen.  Later volgden nog zo’n twintigtal evenementszalen zoals de Royaty, de Plaza, de CMK en de Cameo waar de Hasselaar kennis maakte met film en journaal.  Meestal waren deze zalen een combinatie van bioscoop, café en feestzaal.  Het hele sociale leven van stad Hasselt speelde zich in deze ontmoetingscentra avant la lettre af.  De gewone volksmens placeerde er al eens een dansje.  Maar de plaatselijke bourgeoisie hanteerde meer het principe van M’a tu vu op exclusieve feestjes.

Ten gevolge van nieuwe technologieën en de hiervoor nodige dure investeringen om bij te blijven moesten de ‘oude’ cinéma’s afhaken.  In de jaren zeventig sloten de laatste hun deuren.  Het te boek stellen van deze rijke geschiedenis is een zoveelste stap in het bewaren van het Vlaams erfgoed.

100 jaar cinéma en feestzalen in Hasselt

Tags: Citytrip Hasselt, Erfgoed