• ISBN: 9789057204708
  • Bladzijden: 160
  • Datum: 27/09/2012
  • Uitgeverij: Linkeroever
  • TIJD VOOR TONGEREN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • TIJD VOOR TONGEREN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Tijd voor Tongeren is niet het zoveelste boek over onze oudste stad want auteur, Erik Verdonck, neemt ons mee voor een uitzonderlijke tocht door de binnenstad maar laat ons ook genieten van de ruime omgeving van Tongeren. Zo komen we o.a. in de commanderij van Alden Biesen, de Kluis in Vrijhern, het wijnkasteel in Genoelselderen en nog tal van andere kastelen terecht.  Het is een rondreis door het huidige landschap met een ruime terugblik op het verleden.

Het boek is ingedeeld in 12 hoofdstukken die telkens een ander aspect van de stad belichten. Natuurlijk krijgt de antiekmarkt de nodige aandacht, maar ook cultuur, ondernemen, sport, logeren, flaneren en genieten komen aan bod. Een uit de band springend hoofdstuk is ‘Vanuit Tongeren’ met een aantal wandel- en fietstochten in de wijde omgeving van Tongeren, maar helaas zonder kaartjes. Voor meer informatie kun je in de rubriek ‘Nuttige adressen terecht’. Daar vind je eveneens de informatie over allerlei logiesmogelijkheden.

Erik Verdonk is niet enkel auteur hij zorgde eveneens voor de talrijke foto’s in het boek. Deze komen door het groot formaat van het boek uitstekend tot hun recht, vooral de dubbelbladzijden grote foto’s zijn indrukwekkend. Glanspapier zou de foto’s nog een extra dimensie gegeven hebben.

Tijd voor Tongeren is een prachtig informatief boek, vlot geschreven en boordevol prachtige foto’s en met een harde coveruitvoering. Helaas is de moderne typografie niet altijd even duidelijk. De titel op de cover en de inleiding zijn moeilijk leesbaar. De teksten zijn in redelijk klein letterformaat gedrukt terwijl er voldoende ruimte voorhanden is voor een groter, en dus leesbaarder, formaat.

Tags: Citytrip Tongeren, Geschiedenis, Stadswandelingen