• Bladzijden: 224
  • Richtprijs: € 19,90
  • Datum: 25/12/2010
  • Uitgeverij: C. de Vries-Brouwers
  • SINJORENSTADHUIS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • SINJORENSTADHUIS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In dit boek neemt de auteur je mee doorheen het stadhuis en de geschiedenis van Antwerpen. Er blijft geen hoekje verborgen of onbesproken: Van Hecke verkent het historische gebouw van de kelders tot op het dak. Naast de beschrijving van de vele kunstwerken zoals glasramen, schilderijen, beeldhouwwerken, plaquettes, muur- en plafondschilderingen wordt de roerige geschiedenis van Antwerpen uit de doeken gedaan.

Het sinjorenstadhuis valt uiteen in twee delen: in het eerste gedeelte staat de geschiedenis van Antwerpen en het stadhuis centraal met de daarbij horende gebeurtenissen zoals de inval van de Noormannen, de Beeldenstorm, de Spaanse Furie, de val van Antwerpen enz. In het tweede gedeelte neemt de auteur ons mee achter de schermen van de onthaalbalie met de daarbij horende verhalen en anekdotes over de mandatarissen, de bezoekers en het personeel. Hij kon hiervoor putten uit zijn jarenlange ervaring als bode in het stadhuis.

Niettegenstaande de reeds bestaande publicaties over Antwerpen is het boek een aanrader wegens de grote hoeveelheid weetjes en details. Het is geschreven in een eenvoudige en duidelijke taal, waarbij wetenschappelijke termen achterwege zijn gelaten. Verbazend is wel dat de auteur melding maakt van Salvius Brabo, bij alle andere bronnen en auteurs heet onze held Silvius Brabo.

Het boek is luxueus uitgegeven: gedrukt op glanspapier, gebonden in een harde cover en geïllustreerd met oude en nieuwe foto’s waarbij vooral de paginagrote kleurenfoto’s mooi tot hun recht komen.

Tags: Citytrip Antwerpen, Geschiedenis, Stadhuis Antwerpen, Stedentrips