• Richtprijs: € 15,00
  • Datum: 14/09/2010
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • Verdeeld door: VBK België
  • OOGGETUIGENVERSLAGEN SLAG OM ARNHEM Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OOGGETUIGENVERSLAGEN SLAG OM ARNHEM Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

"Arnhem" of "Ooggetuigenverslagen van de Slag om Arnhem" is al aan zijn vijfde druk toe en is een heruitgave van 1994: herzien, geactualiseerd en op sommige plaatsen verbeterd. Het werd geschreven door Martin Middlebrook onder de originele titel 'Arnhem 1944 - The Airborne Battle, 17-26 September'. Het is een waardevol historisch werk voorzien van een massa voetnoten, bijlagen met achtergrondinformatie, kaarten en een uitgebreid register. De honderden namen van medewerkers maakt duidelijk dat dit werk een plaatsje verdient tussen de vele geschiedenisboeken. En toch krijg je geen moeilijk boek te lezen. Uiteraard is er interesse nodig voor die belangrijke gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog. Maar een historicus hoef je niet te zijn om alles te begrijpen. Het is samengesteld uit getuigenissen en persoonlijke ervaringen van oud-strijders en burgers die de Slag om Arnhem van dichtbij hebben meegemaakt.

De Slag om Arnhem heeft iets magisch. Het is de laatste strijd die de Britten hebben verloren en dat zou ondermeer te wijten zijn aan de 'verloren dag' en de euforie waarin de leidinggevenden leefden. Als deze strijd gewonnen zou geweest zijn betekende dat wellicht een totaal ander einde van de Tweede Wereldoorlog. Misschien zou die geëindigd zijn in 1944 en waren de Russen nooit zo ver opgerukt in Duitsland. Uiteraard alles met het woordje 'zou'. Doch dit gegeven intrigeerde veel geschiedschrijvers en dus ook Martin Middlebrook, die het boek trouwens op uitnodiging schreef. Het was zijn laatste grote werk als auteur vooraleer hij koos voor de pensionering. Wellicht een van zijn laatste hoofdstukken handelt over 'Was het dit waard?'. De opsomming die hij geeft over het falen getuigt van een fenomenale kennis van de slag om Arnhem.

Wie interesse heeft in het einde van de Tweede Wereldoorlog moet dit boek zeker kopen. Want het heeft duidelijk informatie hoe die oorlog eigenlijk moest beëindigd worden en waarom het zo niet is gelopen. Het is een waardevol historisch werk dat vlot leest en je weet te boeien.

Tags: Oorlog, Slag om Arnhem, Tweede Wereldoorlog