• Bladzijden: 448
  • Richtprijs: € 24,99
  • Datum: 11/11/2017
  • Uitgeverij: Omniboek
  • NOORMANNEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NOORMANNEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Over de Vikingen weten de lessen geschiedenis soms niet veel meer te melden dan algemeenheden als: woeste zeevaarders, veroveren van steden en dorpen langs de kust of langs rivieren landinwaarts, plunderen en weer wegwezen, snelle Vikingboten gekend als drakars, ... De historische werkelijkheid is totaal anders, veel complexer, veel boeiender ook.

John Haywood bezorgt de lezers een uitermate interessant overzicht van de volledige geschiedenis van de volkeren die we kennen als Vikingen of Noormannen. Hij slaagt erin behoorlijk diep door te dringen in de nevelen van de tijd waar het "ontstaan" van de Noormannen moet gesitueerd worden. Daarna volgen de ontwikkelingen in eigen regio gevolgd door een drang naar expansie. Tussendoor komt de lezer aan de weet dat er in hun beschaving behoorlijk wat culturele en technologische hoogstandjes te ontdekken zijn.

De expansie van de Noormannen behandelt de auteur geografisch; ze trokken naar alle windstreken, tot diep in het huidige Rusland en ook meermaals tot in Amerika. En neen, ze waren daar niet in hoofdzaak bezig met plunderen en brandschatten, maar ze stampten nederzettingen en heuse rijken uit de grond. Echt wel bijna het tegenovergestelde van wat nog rondwaart in veel geesten.

De auteur brengt een boeiend overzicht van de eeuwenlange geschiedenis van de Noormannen (inbegrepen een stukje van de eigen geschiedenis van de Lage Landen). Zo stilletjes als ze aan de oppervlakte, zo quasi onopgemerkt verdwenen de Vikings ook weer. Verdwenen, maar niet vergeten, gelukkig maar.

Ondertitel: "De Vikingsaga 793 - 1241".

Tags: Geschiedenis