• Bladzijden: 407
  • Richtprijs: € 29,50
  • Datum: 23/05/2012
  • Uitgeverij: EPO
  • NAPOLEONS NACHTMERRIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NAPOLEONS NACHTMERRIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In deze meer dan 400 bladzijden dikke turf verhaalt de auteur het indrukwekkend verloop van Napoleons veldtocht in Rusland. Het Franse leger telde bij vertrek niet minder dan 600.000 soldaten. Bij de dramatische terugtocht bleven er slechts 30.000 man over. Aan deze groteske veldtocht die de ondergang van het ongenaakbaar gewaande Frankrijk van Napoleon zou aankondigen, namen ook Belgen en Nederlanders deel.

Aan de hand van brieven, dagboeken en verslagen van de ooggetuigen beschrijf de auteur de heroïsche periode tussen 1812 en de ondergang van de Napoleontische veldtocht. Dankzij deze geschriften krijgen we een minutieus verslag van de tragische gebeurtenissen en een politieke en militaire analyse van een conflict dat de toekomst van Europa bepaalde. Niettegenstaande het verhaal en de uitslag bekend is leest dit boek toch als een spannende thriller, maar het is wel degelijk non-fictie. Het is een prachtig staaltje geschiedenis opgetekend vanuit het oogpunt van enkele uit de lage landen afkomstige soldaten van het leger van Napoleon. Dat de auteur met zijn analyse niet over één nacht ijs is gegaan kun je opmaken uit de vele voetnoten en de uitgebreide bibliografie.

Vooraan in het boek vind je een kaartje met de heen en terugweg van de campagne in Rusland. Verder een aantal gekleurde illustraties van de verschillende veldtochten die door Napoleon werden ondernomen en de schema’s van de troepenbewegingen. Het boek sluit af met een grafische weergave van de opmars en aftocht, een organogram van het Grande Armée tijdens de veldtocht, markante feiten uit het jaar 1812 en een register op namen.Johan op de Beeck was journalist en nieuwsanker bij de toenmalige VRT en Kanaal Z. Hij stond aan het hoofd van Euronews en Canvas. Nu is hij naast auteur ook publicist en communicatieadviseur.

Tags: Geschiedenis, Napoleon, Oorlog