• Richtprijs: € 19,99
  • Datum: 12/10/2014
  • Uitgeverij: Houtekiet
  • Verdeeld door: VBK-België
  • MONNIK, BOER, SPION EN HOER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MONNIK, BOER, SPION EN HOER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Eén van de meest onderhoudende geschiedenisboeken die ik in 2014 gelezen heb!. Dát is mijn bevinding van voorliggend boek.  Ivan Ollevier verrast aangenaam met zijn kijk op de historie van Engeland. Toegegeven, dit is het eerste werk dat ik van deze journalist lees.  Maar het zal alleszins niet het laatste zijn.  Heel wat bekenden en onbekenden komen voor het voetlicht, die allen deel hadden in de geschiedenis van dit overzees land.  Zo is er  onbekende monnik Beda van de abdij van Jarrow.  Hij leefde eind 7de eeuw, begin 8ste eeuw en vertelt in zijn werk De kerkelijke geschiedenis van het Engelse volk uitvoerig over de Kelten, de Angelen en de Saksen.  Bekend zijn dan weer William Shakespeare en zijn elizabethaans theater, en het Hampton Court van Hendrik de achtste.

De ene gebeurtenis na de andere wordt, schijnbaar, moeiteloos aan elkaar geregen.  Zo passeren de verhalen van de Tudors, de Stuarts, leden van het huis van Hannover, de victorianen en de edwardianen, tot en met het Thatcher-tijdperk de revue. De schrijver rijgt kleine stukjes geschiedenis aan elkaar tot een totaalbeeld.  Het lijkt als vanzelf te gaan, maar het is duidelijk dat er héél wat onderzoek is gedaan voor dit boek.  Dat bewijzen de uitgebreide bibliografie en het register van persoonsnamen.

Interessant en boeiend zijn de paralellen die getrokken worden tussen het verleden en het heden.  Een rijk taalgebruik, boeiend en onderhoudend vertelde verhalen zorgen ervoor dat je als lezer vanzelf bij de les blijft.

Dit is geschiedenis met een grote G!

Ondertitel: een scheve kijk op Engeland

Tags: Geschiedenis, Vakantie Groot-Brittannië