• Bladzijden: 201
  • Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 29/08/2010
  • Uitgeverij: Stad Hasselt
  • MONASTERIUM HERKENRODE 2 Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MONASTERIUM HERKENRODE 2 Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De abdij van Herkenrode te Hasselt was in de middeleeuwen een van de rijkste en belangrijkste vrouwelijke cisterciënzerabdijen van de Lage Landen.  Het Studiecentrum Herkenrode heeft het initiatief genomen om, in samenwerking met de Erfgoedcel Hasselt, een reeks publicaties over deze site uit te geven.  Monasterium Herkenrode 2 handelt over het poortgebouw en is het tweede boek in deze serie.

Het Studiecentrum wil haar wetenschappelijk onderzoek toegankelijk maken voor het publiek dat geïnteresseerd is in erfgoed.  Ze zoekt naar antwoorden op de vele vragen over de lange geschiedenis van deze abdij en de verschillende betekenissen van het poortgebouw.  De abdijpoort, die dateert van 1531, had een belangrijke scharnierfunctie tussen de aardse - en de spirituele wereld.  Gelijktijdig was het poorthuis een onthaalcentrum, een doorgeefluik van goederen, een controlepost en een bewaker van de rust.

Verschillende auteurs, elk vanuit hun eigen kunsthistorische of bouwkundige expertise, zetten hun resultaten neer in dit werk.  Hierdoor worden sommige aspecten van het abdijleven herhaald, maar dat is voor de lezer absoluut niet storend aangezien de invalshoeken steeds anders zijn.

De restauratie van de gebouwen, de herbestemming van de abdijsite en onderzoek naar het verleden van deze gemeenschap bieden nog veel troeven om deze uitmuntende Monsateriumreeks verder te zetten.  Een dynamischere cover, in plaats van de oersaaie die nu gebruikt werd om dit leerrijke boek te ‘omhullen’, is zeker aan te raden.  Nog een tip.  Vertaal bij de volgende edtie ook de Franstalige teksten, als die gebruikt worden.

Tags: Citytrip Hasselt, Erfgoed, Geschiedenis, Vakantie Limburg