MIJN AUTOREIS NAAR DE EERSTE WERELDOORLOG

Book MIJN AUTOREIS NAAR DE EERSTE WERELDOORLOG
  • MIJN AUTOREIS NAAR DE EERSTE WERELDOORLOG Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • MIJN AUTOREIS NAAR DE EERSTE WERELDOORLOG Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In zijn Voorwoord geeft de auteur nederig toe dat hij geen historicus is en verwijst hij zijn lezers voor gedetailleerde informatie naar historische boeken en internetsites. Hij had beter ook meteen toegegeven dat hij slecht geïnformeerd is over toeristische en andere aspecten van steden en dorpen in België. Een kleine greep uit de lijst met bloopers maakt dit duidelijk. Antwerpen is de grootste stad van België, volgens deze goede man. Je doet er de plaatselijke boeren geen lol mee te schrijven dat de overbekende Herve-kaas eigenlijk Limburgse kaas is. Bij zijn bezoek aan Rutten wordt met geen woord gerept over de voornaamste bezienswaardigheid, de Sint-Evermaruskapel, wel over boederijen en een kerk.

Op pagina 16 wordt de "Last Post" geblazen in de Menenstraat, terwijl iedereen zich toch meteen naar de Menenpoort zou haasten. Haspengouw wordt geroemd als het centrum van de kersenteelt terwijl toch appelen en peren de belangrijkste teelten zijn. Klein- en Groot Gelmen worden omschreven als "gehuchten van Heers", terwijl het ene een deelgemeente is van Heers, het andere van Sint-Truiden. Nog even verder gaan? Laarne is volgens de auteur "een villagemeente met een luxe uitstraling", terwijl daar beslist niet meer villa's staan dan in een vergelijkbaar dorp. De naam van de Gentse deelgemeente Gentbrugge wordt meermaals geschreven met een hoofdletter B in het midden, zo dus: GentBrugge! Limburgs Haspengouw wordt in dit boek verrijkt met nieuwe dorpen als Juprelle, Paifve en Wihogne, wellicht tot ongenoegen van de broertjes Happart... Voeren krijgt dan weer een stadhuis toegewezen.

Dat "jaarlijks meer dan 350 mensen" Leuven bezoeken is een klein uitschuivertje, maar dat je in een Nederlandstalig boek de Duitsers over de Chaussée de Louvain in Brussel laat marcheren klinkt toch wel vreemd. Af en toe pakt de auteur uit met ongewone weetjes zoals: de Schelde is een bekende rivier die door Antwerpen stroomt, het Koninklijk Paleis in Brussel werd in 1732 vernield, ... Een mooi doordenkertje is deze zin: "Bijna alle Duitse officieren werden gedood, waarna ze besloten de aanval stop te zetten." Bevelen uit de hel of uit de hemel?

Het opzet om een meerdaagse reis (inclusief dvd met gps-data en 600 foto's) langs de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog in een mooi geïllustreerd boek te gieten is natuurlijk prachtig. Je vraagt je dan wel af waarom de auteur en de uitgever niet meer aandacht besteedden aan het (laten) checken van alle gegevens. Gelukkig is er nog even tijd tot 2014 om de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog met een degelijker boek aan te vatten. Ter informatie en waarschuwing: er bestaat een gelijkaardig boek voor motorrijders ...

Ondertitel: Twaalf dagtochten die u voeren langs de hoogte- en dieptepunten van de Grote Oorlog. Afmetingen: 17 x 24 cm.