• Bladzijden: 240
  • Richtprijs: € 19,50
  • Datum: 19/12/2007
  • Uitgeverij: EPO
  • HET PARIJS VAN DE SANSCULOTTEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET PARIJS VAN DE SANSCULOTTEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Reizen en geschiedenis zijn nauw met elkaar verbonden. Gebouwen, monumenten en musea, ze zijn alleen te begrijpen als je een beetje lokale geschiedenis kent. Parijs en de Franse Revolutie zijn ook niet los van elkaar te zien. Bovendien heeft deze Revolutie zich bijna uitsluitend in de Franse hoofdstad afgespeeld. Alles begon in 1789 bij de bestorming van de Bastille door een bende woedende Parijzenaars. Tien jaar later kwam er een einde aan deze 'ongeregeldheden' toen Napoleon Bonaparte de macht overnam.

Een wandeling door Parijs leid je onvermijdelijk langs plaatsen die belangrijk waren tijdens de Franse Revolutie. De auteur brengt je op die hotspots terug tot deze historische periode. De passages van dé Revolutie zijn zo goed beschreven dat je ze zich bijna visueel kan voorstellen. Soms krijg je daar als hulp een schets, tekening of schilderij bij. Voor mensen die Parijs kennen is dit zeer illustratief. Doch zeer handig zou ook een huidige kaart van het centrum geweest zijn zodanig dat je het toenmalige Parijs kan projecteren in het hedendaagse.

De auteur, Jacques R. Pauwels, heeft met dit boek zichzelf een zeer moeilijke taak opgelegd. De Franse Revolutie is immers een erg ingewikkeld geschiedkundig gebeuren. Sommigen zullen die Revolutie gelijkstellen met geweld en zinloos bloedvergieten. Toch heeft dit gebeuren een positieve omwenteling teweeg gebracht in het politieke Europa. Om dit alles te situeren krijg je vooraf een beeld geschetst van Frankrijk en Parijs van voor 1789. Daarna volgen boeiende hoofdstukken over de belangrijkste feiten van die 10-jarige Revolutie. Tenslotte is er een interessante nabeschouwing met in het kort informatie over oorlogen en schermutselingen die volgen na 1799. Kortom, de opdracht van de auteur is geslaagd zonder er een ingewikkeld geschiedenisboek van te maken.

Ik citeer uit zijn boek: 'een vleugje geschiedenis maakt reizen interessanter'. Inderdaad, hierdoor krijgt een historisch gebouw, monument of plein een extra dimensie. Je kijkt er totaal anders tegenaan. Met dit boek krijg je een bijzonder belangrijke historische kijk op Parijs, boeiend en begrijpbaar voor elke doelgroep.

Tags: Bezienswaardigheden Parijs, Citytrip Parijs, Franse Revolutie, Vakantie Frankrijk