• Bladzijden: 264
  • Richtprijs: € 39,50
  • Datum: 1/08/2017
  • Uitgeverij: ElenA
  • VORSTEN: VAN PEPIJN TOT KAREL Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VORSTEN: VAN PEPIJN TOT KAREL Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Opdracht (van de uitgever aan de schrijver zou kunnen geweest zijn): ‘Maak een boek over de medaillons van de historische figuren die aan de buitenkant van de galerij van het Mechelse stadhuis te zien zijn’. Resultaat (is met zekerheid vastgesteld door ondergetekende): een zéér boeiend verhaal dat onze Vaderlandse geschiedenis beter laat begrijpen.  Geschreven met een Vlaamse relativerende nuchterheid, maar soms ook verteld met een twist of met ‘een hoek af’. En het is juist die schrijfstijl dat dit werk zo apart en uitmuntend maakt.

De medaillons, met 36 bas-reliëfs, vertegenwoordigen 44 heersers.  Tussen 580 en 1558 hebben deze 44 personen onze geschiedenis bepaald.  Heel wat van hun beslissingen hebben jarenlang hun weerslag gehad op onze samenleving. Zo zijn de benamingen van de functies van het kabinet van de koning, die ingevoerd zijn in de tijd van de hofmeier Pepijn van Landen, gebruikt door de latere Franse koningen en dit tot de Franse Revolutie. Ook hun huwelijksstrategie om hun macht en rijkdom te vergroten heeft nog eeuwenlang ‘nagewerkt’.  Zo zijn zestien presidenten van de Verenigde Staten afstammeling van Godfried met de baard van Leuven en bij uitbreiding van Karel de Grote!

Via de bespreking van de 44 heersers kom je heel wat interessante randinformatie te weten. Wat te denken van de volgende ‘weetjes’: Het proces tegen de overleden paus Formosus waarop de man, tien maanden na zijn dood, ‘lijfelijk’ aanwezig was. Of, de manier waarop Pepijn de Korte begraven ligt in de tombe van Saint-Denis in Parijs. Of, de ontwikkeling van de bril via leesstenen. Ken je het verhaal van de ambacht van het trainen van duiven tot postduiven?  Ken je de Legende van ‘Manneke Pis’?  Weet je wat een morgengave is?  Kortom, dit boek staat vol van anekdotes en faits divers.

Johan De Cock, een voormalig stadsambtenaar, gidst je op een fascinerende wijze langs 1000 jaar geschiedenis. Dankzij zijn frisse kijk op het verleden worden de historische verhalen steeds maar boeiender. In dit werk vind je geen saaie geschiedenis maar verlevendigde mannen en vrouwen die hun verhaal vertellen alsof jij er deel van uitmaakt. De talloze foto’s en prenten maken dit werk àf!

Tags: Geschiedenis