• Bladzijden: 176
  • Richtprijs: € 16,50
  • Datum: 12/08/2013
  • Uitgeverij: Georeto
  • HET HASPENGOUWS LANDSCHAP IN EVOLUTIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET HASPENGOUWS LANDSCHAP IN EVOLUTIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het ontstaan en de evolutie van het Haspengouws landschap vertellen is de uitdaging van dit boek. Pierre Diriken baseerde zich hiervoor op een uitspraak van keizer Marcus Aurelius: Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging. Het begon allemaal na het wegtrekken van de zeeën, zowat 20 miljoen jaar geleden.  De talrijke beekjes sneden hun meanderende weg doorheen het landschap. Zij voedden uiteindelijk de ‘grotere’ broertjes als de Melsterbeek, de Herk, de Mombeek, de Demer en de Jeker. Samen zorgden zij voor het reliëf en het uitzicht van Haspengouw.

Via onderzoek ontdekte de auteur dat er heel wat kantelmomenten in de geschiedenis het landschap, zoals we het nu kennen, mee bepaalden.  Het zijn deze kantelmomenten die de kapstok van dit boek.

Belangrijke kantelmomenten waren onder andere de periode voor de ijstijden, de Gallische oorlog, de periode waarin de graven van Loon regeerden, de Franse Revolutie en expo ’58. De oorzaak en de gevolgen van deze belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van Haspengouw vind je terug in het landschap.  De Haspengouwse subregio’s komen, achteraan in deze uitgave, ook aan bod.

Welke de elementen zijn die voorkomen in Haspengouw landschap worden in een apart hoofdstuk opgesomd en toegelicht.  Het zijn de maretak, de cultuurtaluds, de holle wegen, de vierkanthoeve, de hoogstamboomgaarden, canadapopulieren en maïs.  Al deze landschapselementen vind elke wandelaar of fietser wel ergens terug tijdens een uitstap in de regio.  Doorheen het boek staan heel wat geotips om een leuke uitstap te plannen.  Je kan grenzeloos wandelen tussen Jeker en Maas, fietsen in het bekken van Herk en Mombeek of één van de vele voorgestelde landschapswandelingen maken.

Dit boek is het tweede deel in de reeks Haspengouwse monografieën.  De eerste uitgave is Religieus erfgoed in Haspengouw.  Beide werken zijn absolute aanraders!

Tags: Geologie, Natuur, Vakantie Haspengouw