• ISBN: 9789058267351
  • Bladzijden: 252
  • Datum: 2/01/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • ELFDE GEBOD Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ELFDE GEBOD Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Vlaanderen is bijzonder rijk aan mystieke plaatsen en figuren. Ligt het aan onze volksaard, aan ons geloof of onze goedgelovigheid of gewoon aan de bevolkingsdichtheid die hier al eeuwenlang hoger is dan in de buurlanden? Aan de leylijnen en hun knooppunten die in dit boek enkele malen opduiken zal het wel niet liggen. Waarom zou ons Vlaamse lapje grond rijkelijker begenadigd zijn met zulke aardstromen dan andere regio's?

Feit is dat Vlaanderen rijkelijk bedeeld is met mystieke figuren en plaatsen. Dat veel van die figuren dateren uit een minder wetenschappelijk verleden is onvoldoende om ze zomaar naar de prullenpand te verwijzen. Met de schrijfster moeten we akkoord gaan dat het vaak om onverklaarbare gebeurtenissen gaat. Nicky Langley treedt ze met grote onbevangenheid en openheid van geest tegemoet. Ze stelt de vragen die in haar opwellen en noteert vlijtig.

Het eindresultaat van haar te prijzen nieuwgierigheid annex onbevangenheid is een heel gemoedelijk boek waarin de auteur, als het ware met een tas koffie aan de keukentafel, vertelt over haar speurtochten en bijzondere ontmoetingen. Tal van bekende en minder bekende volksheiligen passeren de revue: priester Poppe, het heilig Trientje van Stabroek, broeder Isidoor, Hermanneke Wijns,... Allemaal mystieke figuren die leefden in de 20ste eeuw. Nicky Langley maakt er immers een punt van om zoveel als mogelijk zelf uitte spitten: ze laat zich niet alleen leiden door documenten maar gaat op bezoek bij mensen die de mystieke figuren nog gekend hebben.

Hetzelfde gebeurt bij mystieke plaatsen als het Bomkapelletje of de Kruiskapel van Eksaarde. Vooral informatie uit de eerste hand geven de verhalen van Nicky Langley kleur. De gemoedelijke en verhalende schrijfstijl van de schrijfster past uitstekend bij de onderwerpen van dit boek. Als je je laat meeslepen door de verhalen zou het best kunnen lijken alsof ze aanbelt om je zelf over haar boeiende ontmoetingen te vertellen...

Ondertitel: "Mystieke plaatsen en figuren in Vlaanderen".

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Erfgoed, Geschiedenis